تلاش آل سعود برای تخلیه مناطق جنوبی عربستان/ از وعده پرداخت کمک مالی تا وادار کردن مردم

شبکه فرانس 24 در گزارشی با اشاره به تلاش رژیم سعودی برای بیرون کردن ساکنان مناطق نزدیک مرز یمن، به بررسی اهداف پنهان آل سعود در اینباره پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه فرانس 24 در گزارشی با اشاره به اقدام نظامیان سعودی در وادار کردن ساکنان مناطق مرزی عربستان با یمن برای ترک خانه و کاشانه‌شان، آورده است: در حالی که مقامات سعودی تصمیم به تخلیه ساکنان مناطق مرزی گرفته اند، ساکنان روستاهای مرزی با یمن مخالف بیرون رفتن از این منطقه هستند. ساکنان بر این باورند که منطقه آن‌ها امن است. در این میان درگیری‌های لفظی میان گارد مرزی سعودی و قبایل عربستانی رخ داده است.

در ادامه این گزارش آمده است:  هدف از این تصمیم مقامات سعودی امنیت مرز با یمن و ایجاد منطقه حائل است و مبالغی هم به ساکنان مناطق مرزی وعده داده شده است که بر اساس اظهار نظر برخی از ساکنانی که منطقه را ترک کرده‌اند این وعده ها عملی نشده است. مقامات سعودی حاضر به پاسخگویی نیستند.

در این میان، یکی از ساکنان روستای جازان با نام مستعار محمد ضمن انتقاد از این اقدام سعودی‌ها، به فرانس 24 گفت: ما در 14 ژوئیه گذشته ابلاغیه مربوط به ترک منطقه ظرف 72 ساعت را دریافت کردیم، اما زیر بار نرفتیم؛ زیرا منطقه ما امن است ما با قبایل یمنی از سالها قبل معاهده داریم و حوثی‌ها نیز این معاهدات را مورد احترام قرار می‌دهند.

وی  افزود: ما هرگز زیر بار این موضوع نمی‌رویم مگر اینکه خود پادشاه شخصا بخواهد. همه شواهد و ویدئوهای منتشر شده نیز گواه این مدعاست. آنها می‌خواهند به زور این موضوع یعنی ترک خانه و کاشانه را به ما تحمیل کنند. نظامیان سعودی اقداماتی انجام می‌دهند تا ما تحت فشار قرار گیریم، از جمله اینکه راه‌ها را می‌بندند. ما کشاورز هستیم و زندگی و معاش ما به زمین وابسته است؛ اگر منطقه را ترک کنیم چگونه هزینه زندگی را تامین کنیم. آنها پولی هم نمی‌دهند. قبایلی که منطقه را در ازای دریافت پول ترک کرده اند، تاکنون پولی نگرفته‌اند.

برخی اعضای قبیله زيدان در مرز با یمن نیز خواستار دست برداشتن گارد مرزی سعودی از سر آنها هستند. برخی از اعضای این قبیله اعلام کردند: استاندار جازان ما را تهدید کرد که اگر نرویم با زور ما را بیرون خواهند کرد.

اعضای این قبیله افزودند: رسانه‌های عربستانی از عملیات اخراج سخنی نمی‌گویند. روزنامه‌های یمنی و برخی کاربران توییتر این موضوع را دنبال می کنند. نقض حقوق ما موضوع جدیدی نیست. ما از سالها قبل در معرض تبعیض اجتماعی و سیاسی قرار داریم.

فرانس 24 گزارش داد: مصطفی، یکی از ساکنان روستایی واقع در منطقه عبادلِ از تصمیم ساکنان این روستا برای خروج سخن گفت و اینکه وعده پرداخت پول به آنها داده شد و مسکن برای آنها در جازان مهیا خواهد شد اما؛ تاکنون خبری نیست.

وی افزود: ما و یک روستای مجاور، از خانه و کاشانه خود اخراج شده‌ایم و از پول هم خبری نیست. بیشتر ساکنان کشاورز و دامدار هستند و برخی مجبور به فروش دام‌های خود برای تامین هزینه زندگی شده اند.

مصطفی در ادامه گفت: خانواده‌ها امروز تبدیل به آواره شده‌اند. من، دلیل خلف وعده‌های مقامات درباره پول و مسکن را نمی‌فهم.

فرانس 24 در ادامه به نقل از لوران بونووا، تحلیلگر سیاسی امور یمن، آورده است: این روابط بحرانی میان قبایل مرزی و دولت عربستان به دهه سی میلادی مربوط می‌شود. در سال 1934 عربستان سعودی سه استان یمن یعنی جازان، نجران و عسیر را ضمیمه عربستان کرد و برخی از قبایل یمنی در داخل خاک عربستان و برخی دیگر میان دو کشور تقسیم شدند که این وضع، تنش ایجاد کرد. علت تنش به حاشیه راندن و کمبود طرح‌های توسعه در منطقه مربوط می‌شود. برخی قبایل که در این مناطق به سر می‌برند از فرقه اسماعیلیه هستند.  در واقع مقامات سعودی نگران نزدیک شدن این قبایل به حوثی‌ها هستند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار