در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

در حوزه مباحث فرهنگی چشم انداز روشنی نداریم!

فرهنگ سازی در حوزه هنرهای نمایشی امشب26 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهنگ سازی در حوزه هنرهای نمایشی امشب26 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، یک عضو هیات علمی دانشکده هنرهای نمایشی، سرپرست اداره‌ ارزشیابی و نظارت تئاتر و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه، رویکرد مرکز هنرهای نمایشی به بهره گیری از نمایش نامه های ایرانی است گفت: 10-12 درصدآثار تولیدی نمایش نامه غیر ایرانی دارند و در تمام شهر های کشور بر آثار تولیدی نظارت می شود لذا باید اذعان داشت که حوزه ارزشیابی و نظارت بر تئاتر بسیار حساس است به طوری که پس از صدور مجوز بر روی دیالوگ ها نیز نظارت صورت می گیرد.

شفیعی با اشاره به اینکه،  هر شب در تهران  به طور میانگین95-110 نمايش اجرا می شود ادامه داد: تمام متون نمایش ها خوانده می شود و بازبینی های لازم صورت می گیرد.

سرپرست اداره ارزشیابی و نظارت بر تئاتر با اشاره به اینکه،در تمام مراحل از متن تا اجرا نظارت بر نمایش نامه ها صورت می گیرد گفت: اگر متني دچار اشکال باشد تذکرات لازم برای اصلاح داده می شود.

شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی کشور یادآور شد: متن هنرهای نمایشی توسط کارشناسان شورای ارزشیابی و نظارت بازخوانی شده و پس از بازبینی کار، پروانه اجرا صادر می شود و در بخش انطباق اجراهای هر شب با پروانه صادر شده می بایست مشارکت سالن را تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: قانونی که هم اکنون در حوزه نظارت داریم با کثرتی که در اجرا وجود دارد سازگار نیست لذا لازم است قانون شورای ارزشیابی و نظارت به روز شود.

بی عدالتی صنفی یک مشکل اساسی در حوزه اجرای هنرهای نمایشی است

شفیعی اظهار داشت: در حوزه تئاتر برای دانشگاه های دولتی حدود ۸۶۰ نفر ورودی داریم که با در نظر گرفتن ورودی دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی در این حوزه حدود ۲۰۰۰ نفر ورودی برای رشته تئاتر داریم که قطعا فارغ التحصیلان انتظار حمایت و به صحنه رفتن آثارشان را دارند و این در حالی است که در حوزه سخت افزاری و ایجاد سالن متناسب با این ظرفیت اقدامی صورت نگرفته است.

مدیر کل هنرهای نمایشی کشور تصریح کرد: یکی از راه کارهای حل این معضل توجه به ظرفیت های قانونی برای فعال شدن بخش خصوصی است که بهره گیری از این ظرفیت در یکی دو سال گذشته سبب شده ۲۴۰۰ صندلی به ظرفیت نمایشی تهران اضافه شود.

پژمان فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز بی عدالتی صنفی را یکی از مسائل اساسی در حوزه هنرهای نمایشی کشور دانست و گفت: متاسفانه عدالتی در اجرا در سالن های نمایش وجود ندارد به این معنی که ممکن است فردی در طی ۲یا۳ سال توانسته ۱۰کار را در بهترین سالن ها اجرا کند اما فرد دیگری ۲الی ۳ سال منتظر است تا سالن کوچکی نصیبش شود تا بتواند کارش را روی صحنه ببرد.

در حوزه مباحث فرهنگی چشم انداز روشن و مکتوبی نداریم

وی همچنین اظهار داشت: در بحث سیاستگذاری در  مباحث فرهنگی از جمله هنرهای نمایشی چشم انداز روشن و مکتوبی نداریم که به طور مثال عنوان کند تئاتر چه مسئولیتی دارد و چه فعالیت هایی را باید انجام دهد.

عزیزی، بازیگر و عضو هیات علمی دانشکده هنرهای نمایشی نیز در بخش دیگری از این بحث درباره بی عدالتی صنفی در حوزه هنرهای نمایشی گفت: زیرساخت های ما برای ارائه خدمات خیلی ضعیف است، ما یک تعداد سالن مشخص داریم که ممکن است افرادی که توانایی و آمادگی بیشتری دارند از این فرصت ها بیشتر استفاده کنند اما بنده به عنوان یک امر مستمر شاهد این مسئله نبودم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار