گزارش/

چند و چون همایش "ايران كانكت 2016 در تهران"/ ماجرای تحریم انگلیسی مسئولان در پایتخت چه بود؟

خبر برگزاری همایش "ایران کانکت 2016" واکنش منفی‌ تعدادی از مسئولان و رسانه‌ها را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعلام خبر برگزاری همایشی با نام "ايران كانكت 2016" طی 24 ساعت گذشته واکنش‌های منفی را از سوی برخی مسئولان و رسانه‌ها در پی داشت.


*سمیناری به میزبانی انگلیس در کشور

"ایران کانکت 2016" همایشی است که به میزبانی مشترك شركت Capacity Media، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ايران و شركت ارتباطات زيرساخت برگزار می‌شود و قرار است نيكولاس هاپتون كاردار انگلستان در ايران، محمود واعظی وزير ارتباطات و محمد جواد آذری جهرمی مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت ايران در این همايش سخنرانی کنند، البته در اطلاعيه فارسی آن بدون ذكر نام آمده كه يكی از سفرای خارجی سخنران اين همايش است.

سمینار ارتباطاتی

مواردی همچون "چگونه وارد بازار ايران شويم"، "چگونه نظام تحريم‌های باقی‌مانده را نقض نكنيم" و "اطلاعات تا چه حد قابل دسترسی است و چگونه كسب و كارها را می‌يابيد"  در همایش ایران کانکت 2016 قرار است، مطرح شود.


*اجرای تحریم‌ها در قلب ایران!

اما نکته قابل توجه‌ای که موجب اعتراض رسانه‌ها و مسئولان شد، سطری از اطلاعيه سايت اين همايش بود که اعلام کرده "علاوه بر ضوابط شركت برگزار‌كننده اين همايش شرايط الحاقی بر اين سمينار حاكم است. شركت در Euromoney برای افراد حقيقی و حقوقی كه برابر مقررات بين‌المللی اتحاديه اروپا و دولت انگلستان در ليست تحريم قرار دارند به هيچ وجه مجاز نيست و اين شركت مجاز است امكان شركت افراد را بر اساس اين ضوابط بررسی نمايد."

به عبارت ديگر اين متن بیانگر اجرای تحريم‌ها برای اولين‌بار در قلب ايران یعنی تهران است، براین اساس بسياری از مسئولان ايرانی كه به بهانه‌های مختلف از سوی آمريكا و كشورهای غربی در ليست تحريم قرار گرفته‌اند اجازه حضور در اين سمينار را در كشور خودشان ندارند.

برخی نمایندگان مجلس از جمله علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برگزاری چنين همايشی در پايتخت جمهوری اسلامی ايران را پذيرفتن ظلم دانست و گفت: به ويژه آنكه يك طرف اين همايش انگليس است و سياست‌های خصمانه اين كشور عليه ملت ما در تمام سال‌های پس از پيروزی انقلاب اسلامی بسيار روشن و واضح است.


*گلایه‌ها و انتقادات

بروجردی همچنین تأكيد كرد: ضروری است قبل از اينكه مجلس ناگزير به واكنش‌های لازم برای جلوگيری از برگزاری چنين همايشی در تهران شود، وزير ارتباطات اين اجلاس را لغو كند.

سیدحسین نقوی حسینی دیگر نماینده مردم ورامین در مجلس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به قرار ممنوعیت ورود مسئولان ایرانی که در فهرست تحریم‌ها هستند به همایشی که شهریور ماه در تهران با مجوز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار خواهد شد، گفت: حداقل انتظار این است که محدودیت‌های تحریمی برداشته شود اما به طور ناگهانی شنیده می‌شود که قرار است در تهران همایشی برگزار شود که در آن همایش تحریم ها به رسمیت شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر این همایش در انگلستان و فرانسه برگزار و اعلام می‌شد کسانی که در فهرست تحریم‌ها هستند نمی‌توانند شرکت کنند گله‌ نمی‌کردیم البته جای گله داشت چون وقتی توافق برجام صورت گرفته باید زیرساخت های تحریم برداشته شود.

محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه اظهار داشت: واقعا جای تاسف دارد اگر این همایش برگزار شود و یک وزیر دولت جمهوری اسلامی در آن سخنرانی کند در شرایطی که برای مثال وزیر دفاع فرد تحریمی این همایش باشد.

وی تأکید کرد: اگر این همایش با این شرایط برگزار شود، بدون شک وزیر ارتباطات و دولت باید در برابر نمایندگان ملت پاسخگو باشند.


*واکنش وزارت ارتباطات به هجمه‌ها


اما صبح امروز وزارت ارتباطات و فناوری طی اطلاعیه‌ای نسبت به اعتراضات واکنش نشان داد و طی آن اعلام کرد که اين همايش صرفاً رويكرد فنی اقتصادی داشته و به هيچ وجه همايش سياسی نيست لذا هيچ يك از مقامات سياسی يا نظامی درخواست حضور در اين همايش را نداشته‌اند.

سمینار ارتباطاتی

لذا طرح و ربط برگزاری اين همايش به عدم امكان حضور برخی فرماندهان سرافراز كشورمان منطقی واخلاقی نیست، البته به منظور رفع هرگونه شائبه‌ای اين شرط شركت مذكور حذف شد.

 این وزارتخانه در اطلاعیه خود جهت تنویر افکار عمومی بیان داشت: مجموعه كنفرانس‌هايی از 10 سال پيش دركشورهای مختلف توسط يك شركت مجری غيردولتی انگلستان ( Euromeney ) درحال برگزاری است و سالانه دوبار در آسيا برگزار می‌شود. در اين اجلاس مديران ارشد شركت‌های فعال درحوزه ICT گرد هم آمده و آخرين اطلاعات پيرامون نوآوری‌ها و فناوری‌های نوين اين حوزه و همچنين معرفی پتانسيل‌های موجود برای سرمايه گذاری درحوزه ICT مطرح می ‌شود، باتوجه به اينكه نمايندگان كشورمان نيز دراين اجلاس حضور داشته‌اند و امسال يكی از اين كنفرانس‌ها به منظور كسب سهم از بازار منطقه‌ای و بين‌المللی برای ايران در جمهوری اسلامی ايران به نام Iran connect در تهران برگزار خواهد شد.

همچنین این اطلاعیه تصریح می‌کند: باتوجه به حضور كارشناسان و شركت‌كنندگان بين‌المللی در اين همايش، هماهنگی لازم با مبادی ذيربط صورت گرفته و نهادهای مرتبط درجريان برگزاری اين همايش هستند.

اين كنفرانس به عنوان فرصتی مناسب برای همكاری‌ها و سرمايه‌گذاری‌های بين‌المللی درحوزه ICT و همچنين استفاده بهينه از ظرفيت ترانزيت ديتا و ايجاد درآمد ملی است و حضور وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت به عنوان سخنران در اين همايش مطرح شده و وزارت ارتباطات برگزار كننده اين همايش نیست.

قطعاً همايش‌های فنی و اقتصادی بين‌المللی در ايران به منظور معرفی توانمندی‌های كشور می تواند کمکی به ظرفيت‌های اقتصادی جديد بين‌المللی برای كشور باشد اما بدون شک اینگونه همایش ها و سمینارها می بایست در قدم اول حفظ کرامت شهروندان و مسئولان کشور را مدنظر داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار