لزوم بازنگری اساسی در قانون بازار سرمایه

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند مشکلاتی نظیر دست کاری قیمت در سهام شرکت ها موجب شده تا بازار سهام از نظم و مقررات خاصی پیروی نکند و این موضوع باید مورد توجه سازمان بورس قرار گیرد.

لزوم بازنگری اساسی در قانون بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بررسی عملکرد بازار بورس اوراق بهادار نشان می دهد که بازار سرمایه در عمل، جایگاه واقعی و شایسته خود را در اقتصاد ملی کشور بدست نیاورده است.

گفتنی است در شرایطی که بورس تهران از نیمه دوم دی‌ماه 92 تا کنون ریزش ممتدی را به دلایل مختلفی از جمله افت قیمت نفت، ریزش قیمت ها در بازارکالایی و همچنین ضعف در ساختار اقتصاد کلان کشور  را تجربه کرده است اما بسیاری از کارشناسان مشکلات ساختار و قوانین متعدد را عامل رکودی آن عنوان می‌کنند و معتقدند سازمان بورس نباید از حل این مشکلات غافل شود، چرا‌که این ضعف‌های ساختاری موجب کاهش کارآیی, نقدشوندگی و ایجاد رفتارهای سلیقه ای در بازار سهام شده‌ و در شرایط فعلی بی‌اعتمادی را تشدید می‌کند.

دست کاری قیمت در سهام شرکت ها

در همین رابطه کمال خانزاده کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،سرمایه اظهار داشت: اصلی ترین موضوعی که بازار سهام از آن رنج می برد دست کاری قیمت در سهام شرکت ها است.

وی افزود:جریانات پولی، قیمت های بازار را بدون آنکه تحلیل بنیادی در آن ها رخ دهد دست کاری می کند و با نوسانات بالای 50 درصد  بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد و این امر برای سرمایه گذارانی که قصد ورود به بازارسرمایه را دارند و  یا حرفه ای هایی که بر اساس تحلیل بنیادی معامله می کنند،مشکلاتی را به همراه دارد.

خانزاده در ادامه عنوان کرد: مداخله در تعیین قیمت ها از طریق جریانات پولی توسط گروه های خاص در بازار طی چند سال اخیر بازار را به چالش کشانده و از مسیر اصلی خود خارج کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر سهمی در بازار بدون آنکه تحلیل بنیادی قوی و خاصی داشته باشد حدود 70 درصد رشد کرده و از طرفی سهمی دیگر با تحلیل بنیادی طی شش ماه افت 50 درصدی پیدا کرده است.

خانزاده تصریح کرد: انتظار ما از رئیس جدید سازمان بورس این است که این موضوعات را مورد بازنگری قرار دهد و مانع رشد آن شود.

سهام شناور آزاد باید افزایش یابد

در این میان ابراهیم عنایت, یکی دیگر از کارشناسان بازارسرمایه نیز در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: موضوع سهام شناور آزاد نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد علی رغم آنکه تعداد زیادی از شرکت ها با سرمایه های بالا در بورس پذیرفته شده اند اما متاسفانه درصد سهام شناور آزاد آنها بسیار پایین است به همین دلیل در قمیت دیگر سهام ها تاثیر می گذارد و باعث ایجاد صف های خرید و فروش طولانی می شوند.

وی افزود: اگر درصد سهام شناور آزاد را به استاندارد 20 درصد برسانیم کمک بزرگی در نقد شوندگی و جلوگیری از سفته بازی کرده  و قیمت سهام ها متعادل تر خواهد شد.

عدم ارتباط بورس کشور با بازار های دنیا

در همین راستا عظیم ثابت یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص مهمترین مشکلات بورس تهران اظهار داشت:نبود ارتباط بازاربورس کشور با بورس های جهانی موجب شده است که این بازار بومی و رفتارهای سلیقه ای و کاهش عمق بازار در آن حکم فرما شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که بازار سرمایه با آن دست و پنجه نرم می کند دغدغه های مقام ناظر بازار و بحث شاخص بورس است در دنیا مقام ناظر بازار به شاخص کاری ندارد و نقش کنترل قوانین و سیاست گذاری را ایفا می کند نه اینکه تا شاخص منفی شد چندین بلوک احداث و شاخص را مثبت کند ؛ تمامی این موارد به کم عمقی و سابقه فعالیت پایین بورس کشور بر می گردد.

ثابت تصریح کرد: باید زیر ساخت های لازم مانند شفافیت در صورت های مالی و انتشار به موقع اطلاعات فراهم شود تا به مرور زمان سرمایه گذاری خارجی در بورس وارد پیدا کند.

وی درخصوص قوانین حاکم بر بازار سرمایه گفت:  قانون بازار سرمایه نیاز به بازنگری دارد.

این فعال بازار سرمایه بیان کرد: عدم استفاده از پتانسیل های موجود در بازار یکی از مسائلی است که به ندرت به آن توجه می شود و باید از تمامی کانون ها, کارشناسان بازار, کارگزاری ها و شرکت های مختلفی که در نهادهای مالی و سرمایه گذاری  فعالیت دارند استفاده شود تا بدین وسیله از عدم اعتمادی که در سرمایه گذاران وجود دارد کاسته و اقدامی برای جذب نقدینگی صورت گیرد.

به گفته کارشناسان به نظر می رسد بازار بورس در ایران کارا و قانونمند نیست و از نظم و مقررات خاصی پیروی نمی نماید.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار