کینه‎های فروخفته؛ ریشه اصلی افراطی‎گری و خشونت در اروپا

یک آبشخور و کلی تروریسم؛ حکایتی از کاشت باروت و برداشت تلفات

بی‎تفاوتی سرويس‎های امنيتی غرب در قبال تقويت جريان‎های افراطی نتيجه‎ای جز تقويت دو جريان تکفيری و اندیشه‎های افراطی در غرب نداشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی از ظهور فرقه‌های تروریستی نظیر داعش در منطقه خاورمیانه و افغانستان می‌گذرد. در طی این سالیان، عرصه بین‌الملل شاهد فجایع و جنایات زایدالوصفی است که؛ همتای آن را نوع بشر در جنگ‌های جهانی هم به ندرت شاهد بوده است. اما در چند ماه اخیر خشونت و افراط، ریشه در قاره سبزی دوانیده است که برخی از حاکمان آن مولود اصلی و پدران نامشروع تروریسم به شمار می‌آیند.

شاید تصور اینکه نوک پیکان توحش داعش، روزگاری از مشرق زمین به دیار غرب نقل مکان کند، در مخیله اتاق فکر نهادهای اطلاعاتی - جاسوسی غرب نمی‎گنجید. شاید هم طراحان جنگهای نیابتی در منطقه، نقشه‎های شوم خود را از نبردهای پلی‎استیشن کپی‎برداری کرده‎اند. بازی‎های رایانه‎ای که سربازان تنومند آمریکا و غرب قهرمانان و پیروزان واقعی آن هستند و جبهه مقابل همواره در شکست و نابودی به سر می‎برد!؟

یک آبشخور با انبوهی تروریست

اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است؛ شکست راهبردی دولتمردان اروپایی در مواجهه با مسلک افراطی‎گری و بطور کلی اقدامات تروریستی است. به گونه‎ای که شهروندان اروپایی بشدت از ناتوانی نیروهای امنیتی خود در برقراری آرامش و امنیت معترض هستند.

شهروندان اروپايی - آمریکایی که از حملات تروريستی روزهای گذشته به شدت شوکه شده‌اند، معتقدند که اقدامات انجام شده توسط مقام‌های امنیتی اروپا برای سرکوب کامل تروريسم تاکنون کافی نبوده و بروکسل در رأس اتحادیه اروپا بايد برای تأمين امنيت، اقدامات موثرتری را انجام دهد. بيشترين درخواست‎ها برای افزايش اقدامات قاطع در مقابله با تروريسم از سوی کشورهای جنوب اروپا مطرح شده است که با بحران مهاجرت روبه‌رو هستند.

یک آبشخور و کلی تروریسم؛ حکایتی از کاشت باروت و برداشت تلفات

"سید جلال ساداتیان" کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سابق جمهوری اسلامی در لندن، در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون ناکامی اتحادیه اروپا و غرب در مواجهه با گسترش بحران‎های  امنیتی، گفت:

پس از افزایش اقدامات تروریستی در قاره سبز، ما شاهد تفاوت در شکل برخورد با این فرقه‎ها  و نیز گوناگونی زمینه‌های افراطی‎گری در این منطقه  هستیم. وقتی وضعیت امنیتی کشورهایی مانند فرانسه را بررسی می‎کنیم، مهاجرانی که بمنظور اشتغال و پناهندگی از سالها پیش به این کشور سرازیر شده‎اند با خشونت‌های بی‎حد و مرز نهادهای امنیتی و انتظامی مواجه بوده‎اند که این موضوع در نسل‌ امروزی این مهاجران شکل جدیدتری به خود گرفته است.

یک آبشخور با انبوهی تروریست

وی تصریح کرد: افرادی که غالبا از قاره آفریقا در چند دهه گذشته به فرانسه مهاجرت کرده‎اند، حتی با گذشت زمان، امروز از فرزندان و بستگان آنها به عنوان شهروندان درجه دو و سه یاد می‌شود. این در حالی است که؛ ملیت و ماهیت فرانسوی کسب نموده‎اند. بطور نمونه؛ در دادن شغل، ارائه آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی تبعیضات گسترده‌ای نسبت به آنها روا می‌شود.

کینه‎های فروخفته؛ ریشه اصلی افراطی‎گری و خشونت در اروپا

دیپلمات اسبق کشورمان در لندن، پیرامون ریشه‎های اصلی تروریسم و خشونت در اروپا می‎افزاید: کینه‌های فروخفته و نیز انباشت تبعیض‎های فزاینده، معمولا افراد را در آغوش فِرق افراطی قرار می‎دهد. آنگاه که ندایی از یک جناح خاص شنیده می‌شود، فارغ از اینکه چطور ارزیابی گردد به این شعارهای پوچ لبیک می‎گویند.

وی در ادامه گفت: با نگاهی به جذب شهروندان سرخورده و تحقیر شده اروپایی به گروه‎های تروریستی در می‎یابیم؛ در برخی از کشورهای اروپایی با سابقه استعماری، شعارهای به اصطلاح اسلام‎گرایانه اسلامی که ابدا بویی از اسلام نبرده‎اند، مزدوران خود را به سمت رادیکالیسم سوق می‌دهند. اما باید دانست در پس این تئوری و تفکر خشن، انگیزه‌های سیاسی پلیدی نهفته است.

یک آبشخور با انبوهی تروریست

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه گفت: حامیان نیروهای تروریست در منطقه و جهان نظیر داعش که رژیم عربستان سعودی از بارزترین آنهاست، اهداف خاص خود را در قلب اروپا دنبال می‌کند. چنانچه دولتمردان اروپایی درصدد از بین بردن ناامنی‌های گسترده در حوزه حاکمیتی خود هستند، حتما باید ریشه‌های اصلی بحران امنیتی را که به غایت در رژیم ریاض و برخی اعراب مرتجع منطقه تعریف می‎شود بخشکانند. 

وی اظهار داشت: امروز اروپا واحد در قامت اتحادیه اروپا در اشکال مبارزه با تروریسم دولتی داعش، نوعی ملایمت به خرج می‌دهد. برای مثال ائتلاف ضد داعش تشکیل داده میشود اما بدترین آفت این اتحاد، یک اشتباه راهبردی است دال بر اینکه گروه‌های تروریستی باید به دسته‎جات مختلف تقسیم شوند.

ساداتیان در شرح استراتژی غلط غرب تصریح کرد: امروز گروه‌هایی که به عنوان معارض در سوریه و عراق موجودیت یافته‌اند از طرف حامیان غربی خود لقب لیبرال‎دموکرات و میانه‌رو به خویش گرفته‎اند که این تفکیک کاملا نادرستی است. در عمل آنچه که در سوریه و عراق درحال وقوع است، تمامی تسلیحات و تجهیزات نظامی غرب را در اختیار همین گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو قرار داده است. مشخصا ارتش آزادی بخش سوریه از سوی اروپا و آمریکا و متحدان منطقه‎‎ای حمایت می‌شود.

یک آبشخور با انبوهی تروریست

وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون بخش عمده‌ای از این تسلیحات جنگ‎افروزی در اختیار شاخه‌های مختلف داعش و القاعده نظیر النصره قرار گرفته است، گفت: حال که قدری جدیت از طرف جامعه جهانی در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی شکل گرفته، گروهک تروریستی النصره در پوشش نامی جدید(فتح‎الشام) درصدد فریب حامیان بالفطره خود برآمده و از طرف دیگر با این روش دنبال تطهیر چهره ناپاک خود می‌باشد که احتمالا در مذاکرات آتی صلح شرکت داده شود.

یک آبشخور با انبوهی تروریست

یک آبشخور با انبوهی تروریست

 ساداتیان در رابطه با منابع حمایتی تروریستها عنوان داشت: اکثریت گروه‌های تروریستی از یک آبشخور تغذیه می‌شوند. مادامی که اروپای واحد اراده برخوردی قاطع با ریشه‌ها و حامیان تروریسم را نداشته باشد گروه‌ها، افراد و دستجات تحریک شده به سمت حملات انتحاری و ناامن‎سازی فضای اروپا ترغیب خواهند شد. اکنون اروپا در مواجهه با سلسله اقدامات تروریستی به شدت غافلگیر شده است.

 وی در مورد نحوه اقدامات پیش‎گیرانه برخی از دولتهای غربی با تحرکات تروریستی گفت: کشوری همچون انگلیس تعداد نیروهای امنیتی خود را در گذرگاه‌ها و معابر شهری افزایش داده است. فرانسه هم وضعیت فوق‌العاده در کشور را به مدت 3 ماه تمدید می‎کند. اما نظر به ادامه حیات سرچشمه‌های اصلی تروریسم و همچنین سالها تبلیغات گسترده اندیشه‎های رادیکال و افراطی در اروپا، شرایط امنیتی را  به شدت بحرانی کرده است. لذا پیش‎بینی می‎شود؛ دولت‌های اروپایی به سادگی توان غلبه بر امواج گسترده تروریسم را نخواهند داشت.

سایر گزینه‌های روی میز اروپا برای مبارزه با اژدهای داعش

یک آبشخور با انبوهی تروریست

تحلیل‎گر سیاست خارجی، نسبت به گزینه‎های پیش روی غرب برای مبارزه جدی با دولت خود خوانده عراق و شام ابراز داشت: وضع قوانین مربوط به عدالت اجتماعی برای مهاجرین اروپایی بسیار ضرورت دارد. واگذاری تسهیلات شهروندی و حقوق بشری و بطور کلی،کاهش نابرابری‎های اجتماعی، می‌تواند از جذب افراد کینه‌جو به عقاید گروه‌های تروریستی جلوگیری به عمل آورد. اما از وجوه اصلی تحقق نیافتن کامیابی در مبارزه با تروریسم، آزادی عمل گروه‌هایی است که به سادگی افکار و عقاید منحوس خود را تبلیغ و تکثیر می‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این در حالی است که نحله‎های فکری صحیح و مشروع اسلامی کمتر مجال ترویج تفکرات خود را در اروپا دارند و چنانچه آزادی عمل به اندیشکده‎های  موجه اسلامی داده شود، افراد در مسیر گزینش خود دچار خطای ایدئولوژیک نخواهند شد. بنابراین با اعمال این سیاست‌ها، هم زمینه‌های تبعیض از بین خواهد رفت و هم رویه تبلیغات مثبت نسبت به دین اسلام گسترش پیدا خواهد کرد که؛ در این میان سیاست‌های امنیتی در اروپا بهتر و بیشتر رنگ تحقق به خود خواهد گرفت. 

کاشت باروت و برداشت تلفات

یک آبشخور با انبوهی تروریست

بی‎تفاوتی سرويس‎های امنيتی غرب در قبال تقويت جريان‎های افراطی و خشن نوظهور و متعاقبا حمايت اين دستگاهها از جريان‎های تکفيری -صهیونیستی در منطقه و همچنین چراغ سبز نهادهای امنيتی برای حيات بيش از ده ساله اين گروه‎های افراطی در داخل خاک اروپا و در نهايت، پشتیبانی تسليحاتی کلان کشورهايی مانند فرانسه و انگليس و آلمان از رژيم های ديکتاتوری عربی در منطقه نتيجه‎ای جز تقويت دو جريان تکفيری و  اندیشه‎های افراطی در غرب نداشته است. از این رو نباید و نمی‎توان توقع داشت، نهالی که در سوریه و عراق توسط دهقانان لندن و کاخ سفید کاشته شده، شاخ و برگ آن در شهرهای اروپایی سایه نیفکند. سایه ساری که به نظر می‎رسد استراحت‎گاه مجللی برای تن خسته مزدورانی باشد که چند سالی است جلای وطن کرده‎اند.

گزارش از محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.