مشهد؛

برداشت و مصرف بی رویه آب پیامد فرونشست زمین

وقوع پیامد نگران کننده فرونشست زمین و خشکسالی های ممتد چند ساله اخیر نتیجه برداشت بی رویه ،عدم آگاهی و مسابقه اقتصادی در مصرف آب است.

برداشت و مصرف بی رویه آب پیامد فرونشست زمین

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: برداشت اضافه از منابع آب هرچند میزان تولید محصولات کشاورزی را افزایش داده است، اما ضربات جبران‌ناپذیری نیز بر پیکر آبخوان ها و تداوم حیات وارد کرده است و اولین خسارتش را به کشاورزان زده است.

علیرضا طاهری افزود: در حال حاضر چندماهی است که بهره برداری ازکنتورهای هوشمند نصب‌شده شروع شده است و با نصب این کنتورها، کشاورز می‌داند در طول سال زراعی چه میزان آب می‌تواند برداشت کند و میتواند آن را به درستی مدیریت نماید.

وی گفت : نصب وبهره برداری از کنتور های هوشمند را از ساخت همه سدهای استان مهم تر میدانم و با نصب این کنتورها، باستفاده از رابطه بین توان الکتریکی و دبی، میزان حجم خروجی آب اندازه‌گیری می‌شود .

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به شروع روند افت دشت استان از ۴۰ سال پیش تصریح کرد: سطح آب زیرزمینی در دشت مشهد در این سالها به‌طور متوسط ۸۰ متر پایین رفته است و تاکنون به صورت تجمعی بالغ بر 50 میلیارد مترمکعب آب از این آبخوان برداشت کرده ایم که رقم بسیار بزرگی است.

طاهری افزود: در حال حاضر در استان حدود 1.2 میلیارد مکعب کسری مخزن داریم که حدود 200 میلیون مترمکعب آن مربوط به چاه‌های غیرمجاز و یک میلیارد مترمکعب ناشی از اضافه برداشت چاه‌های مجاز است که پروانه بهره برداری دارند و این مشکل انشالله به‌زودی و با درایت و تدبیر و خواست و حمایت همگانی و مصرف به اندازه حل خواهد شد.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار