در پی بالا گرفتن تنش در روابط آنکارا و اتحادیه اروپا اظهار کرد؛

چاووش‌اوغلو: پس از کودتای نافرجام، اروپایی‌ها به جای کمک، ما را تحقیر کردند

وزیر خارجه ترکیه از مواضعِ سران کشورهای اتحادیه اروپا در قبال آنکارا پس از کودتای نافرجام اخیر انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، مولود چاووش‌اوغلو با متهم کردن اتحادیه اروپا به این که کشورش را تحقیر کرده است، بار دیگر معاف شدن اتباع این کشور از روادید ورود به اروپا را شرط اجرای توافقنامه ترکیه- اتحادیه اروپا درباره آوارگان دانست.

وی در مصاحبه با نشریه «بیلد» آلمان با اعلام اینکه «مردم ترکیه بعد از کودتای نافرجام 15 ژوئیه آسیب دیدند و اروپایی‌ها به جای کمک به ترکیه، ما را تحقیر کردند،» از تعلیق مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و گفتگوها درباره معاف شدن اتباع ترکیه از روادید ابراز تاسف کرد.

وزیر خارجه ترکیه معتقد است آنکارا مانند تعداد کمی از کشورهای دیگر تلاش کرده است به شرایط برای عضویت در اتحادیه اروپا عمل کند، اما در ازای آن «آنچه که به دست آورده تهدیدها، توهین ها و بن بست کامل از سوی 28 کشور عضو این اتحادیه است.»

چاووش‌اوغلو که روز چهارشنبه اتحادیه اروپا را متهم کرد با حمایت از عوامل کودتا و حتی ترغیب آنها به احساسات ضد اروپایی در ترکیه دامن زد گفت: « من از خودم می پرسم ما چه جرمی مرتکب شده ایم؟ علت این خصومت چیست؟ »

وی بار دیگر بر معاف شدن اتباع ترکیه از روادید ورود به اروپا تاکید کرد، که از جمله مفاد اصلی توافقنامه‌ای است که اتحادیه اروپا - ترکیه ماه مارس با امید به پایان دادن به مهاجرت غیرقانونی، از سواحل ترکیه به سوی جزایر یونان امضا کردند. 

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر احتمال اینکه آنکارا بار دیگر از ماه اکتبر به صدها هزار مهاجر اجازه دهد از راه دریا به اروپا برسند، گفت: « پاسخ این سئوال واضح است. یا ما همه توافقنامه ها را اجر می کنیم یا همه آنها را کنار می گذاریم.»

روابط اروپا و ترکیه در ماه های اخیر با تنش رو به رو بود و این تنش بعد از کودتای نافرجام 15 ژوئیه (25 تیر) تشدید شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
شما چرا تواین سالها حامی داعش بودید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟// پس کودتا در ترکیه حق شماست شما جفا کردید جفا دیدید حالا برید همش تحلیل کنین کی حمایتتون کرد کی نکرد.مشکل از خودتونه
آخرین اخبار