سنندج؛

مسجدجامع سنندج، مقصدی مناسب برای گردشگران

مدرسه دارالاحسان که امروزه از آن به عنوان مسجد جامع سنندج یاد می شود، یکی از بناهای شاخص دوره قاجار است که با زیبایی های منحصر به فردی که دارد هر ساله هزاران گردشگرومسافر را به سوی خود می کشاند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،مسجد دار الاحسان يا مسجد جامع سنندج که در خيابان امام خميني (ره) اين شهر واقع شده، داراي دو هزار و 362 متر مربع مساحت و يک هزار و 862 متر مربع زير بناست،که در دوران امان الله خان اردلان والی کردستان ساخته شده است.

بنا بر اشعار موجود در اين مسجد که بوسيله ميرزا صادق اصفهاني متخلص به ناطق و ميرزا فتح الله خرم سنندجي متخلص به خرم سروده شد، ساخت مسجد در سالهاي 1227 ه .ق تا 1228 ه .ق انجام گرفته است.

مسجد دارالاحسان شامل دو ايوان يکي رو به شرق و يکي رو به جنوب است و ايوان جنوبي هم از لحاظ وسعت و هم تزيينات نسبت به ایوان شرقي داراي اهميت بيشتر مي باشد.

یکی از ویژگی های ممتاز مسجدجامع سنندج دراین است که قسمت های مختلف آن ازجمله شبستان و ایوانها ، آیاتی از قرآن ، باخطی شبیه خط کوفی برروی کاشی نوشته شده که تخمین زده می شود دو ثلث قرآن را تشکیل می دهد.

شبستان مسجد داراي 35 گنبد است که بر روي 24 ستون سنگي قرار گرفته اند و به اين لحاظ مي توان آنرا با مسجد وکيل شيراز مقايسه کرد.

مسجد مزبور همچنين داراي طاقها، طاقنماها و رواقهايي است که داراي تزيينات کاشيکاري و آجرکاري و کتيبه هاي متعدد است و دو گلدسته بلند و زيبا در بالاي دو پايه کناري ايوان شرقي قرار گرفته که زيبايي و عظمت ومسجد را دو چندان کرده است

مسجد دارالاحسان سنندج درگذشته دارالعلم بوده و استادان زيادي در آن پرورش يافته و به درجات عالي علمي رسيده اند.

در اصل صحن فعلي مسجد قبلا حياط مدرسه بوده و حجره هاي اطراف آن به تعداد دوازده حجره نيز به عنوان محل تدريس و سکونت طلاب و اساتيد مورد استفاده بوده است.

مسجد دارالاحسان در ادوار گذشته محل فراگيري علوم اسلامي بوده و يکي از مقاصد باني آن رقابت با مدارس علوم اسلامي کردستان عراق و بر اساس مدارک موجود تا پايان قاجاريه از مهمترين مدارس علوم ديني اهل تسنن کشور محسوب مي شده است.

فضاي داخلي حياط از نظر تزيينات کاشيکاري داراي اهميت فراواني بوده و تزيينات آجرکاري لعابدار و همچنين گلدسته ها در قسمت غربي در نهايت عظمت و زيبايي خود نمايي مي کند.

نقوش اسليمي ازگل و گياه با نقوش هندي گره چيني هاي معقلي که بوسيله کاشيهاي هفت رنگ و اجرکاري لعابدار ايجاد شده ، اهم تزيينات اين مسجد را شامل مي شود.

کتيبه هاي متعددي از اقدامات شاهان و حکمرانان در استان کردستان نيز در بخش هايي از مسجد برجای مانده است که به لحاظ بيان وقايع تاريخي داراي اهميت فراواني مي باشند.

این مسجد باشکوه زیبا باجلوه ای خاص ازمعماری ایرانی اسلامی فضایی روحانی رادرقلب شهرسنندج به وجودآورده است که با صوت موذن صدای اذان درسرتاسرشهرمی پیچدوحال وهوای معنوی دل هررهگذری را آرام می کند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.