مرقدامام‌ زاده هاجره خاتون محوراصلی گردشگری مذهبی در استان کردستان

مقبره امام‌زاده هاجر خاتون خواهر امام رضا(ع) از اماکن متبرکه سنندج است که همواره پذیرای زائران و عاشقان اهل بیت(ع) از اقصی نقاط ایران اسلامی است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،زیارتگاه هاجره‌ خاتون در سنندج جایگاهی برای دعا و نیایش و نذر و نیازهای مردم استان و زوار این بانوی گرامی است و مصداق بارز ارادت اهل سنت به پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است.

امام‌زاده هاجره خاتون خواهر امام رضا(ع) و فرزند امام موسی کاظم(ع) است که در سفر امام رضا(ع) به خراسان در سنندج رحلت نموده و در محله قدیمی در شهر سنندج به خاک سپرده شده است.

مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون یکی از مهم‌ترین مسجدهای شهر سنندج محسوب می‌شود که توسط «عارف حاج شیخ شکرالله» مشهور به «شهباز سنه‌دژ» بازسازی و توسعه یافت و موقوفات زیادی را برای این مجموعه در نظر گرفت.

ساختمان اين امامزاده به صورت مجموعه‌ای شامل مسجد، مقبره، دو حياط با فضاهای مجاور، آرامگاه مشايخ و بزرگان سنندج و منزل شهبازی‌ها متعلق به دوران قاجار است و همچنين قسمت‌هايی از آن متعلق به دوران پهلوی است

استفاده از معماری سبک کردستانی در ایجاد ایوان ستون‌دار در سمت جنوب از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی است.

استفاده از گچ‌بری‌های زیبا و نقوش پی‌‌در‌پی گل و گیاه که به وسیله استادان و هنرمندان بزرگ تزیین شده از دیگر ویژگی‌های این مکان است.

دری با زنجیرضخیم و قفل‌هایی که برخی‌ها به امید گرفتن حاجت به آن بسته‌انددرداخل یکی ازبازارها قراردارد.

در این زیارتگاه هرکس بانیتی که دارد واردمی شود یکی مشغول نمازخواندن ودیگری این شخص معصوم وپاک راواسطه برآورده شدن حاجات می کندوبدین ترتیب ساعت ها با خداوندمتعال دراین مکان مقدس به رازونیازمی پردازند.

ساختمان این زیارتگاه دارای دو صحن مناسب و یک حرم کوچک و مسجدی نسبتاً بزرگ ،موقوفات ، هیئت امناء ،خادم و امام جماعت است و محل نذورات فراوان مردم و زیارتگاه خاص و عام می ‌باشد.از شهرهای دیگر و روستاهای اطراف برای زیارت به این محل مراجعه می ‌کنند .

مسافرانی که قصد سفر به استان کردستان و به‌ ویژه سنندج را دارند به مرقد مطهر بی‌بی هاجره خاتون مشرف می شوند و حاجاتشان را از وی طلب می کنند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.