کرمان؛

انتقال یک درصد آب جازموریان به کرمان

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: قرار است یک درصد آب حوزه جازموریان از سد شهیدان امیرتیموری برای تامین آب شرب شهر کرمان منتقل شود.

انتقال یک درصد آب جازموریان به کرمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان ، محمدرضا بختیاری گفت: استان کرمان جزء استان هایی است که به لحاظ وضعیت آب در تنش آبی قرار دارد و با 129 میلی‌متر بارندگی از استان‌های کم‌آب است.

وی تصریح کرد: جازموریان که از ارتفاعات بافت و رابر آغاز می‌شود تا منطقه سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، 69 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و فقط یک درصد آب حوزه جازموریان قرار است از سد شهیدان امیرتیموری برای تامین آب شرب شهر کرمان منتقل شود.

بختیاری افزود: 30 میلیون مترمکعب از یک میلیارد و 240 میلیون مترمکعب آب جازموریان به شهر کرمان و شهرستان رابر منتقل می‌شود.

وی خشکسالی 18 ساله و برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی استان کرمان را دو چالش عمده آب استان دانست.

وی تصریح کرد: می‌توان حداکثر 40 درصد از آب تجدیدپذیر برداشت کرد، اما در کشور ما بیش از 80 درصد از منابع آب تجدیدپذیر برداشت می‌کنیم و این رقم در استان کرمان برابر با 115 درصد و سه برابر حد مجاز است.

وی یاد اور شد: 10 هزار چاه غیرمجاز حفر شده است که 8 هزار و 762 چاه غیرمجاز در منطقه جازموریان قرار دارد.

بختیاری با بیان اینکه در جنوب استان کرمان یک میلیارد و 200 متر مکعب برداشت آب‌های غیرمجاز انجام می‌شود، افزود: بیش از 18 هزار چاه در جنوب استان کرمان داریم که از این تعداد 8 هزار و 700 چاه غیرمجاز است
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار