سراوان

تب برفکی مهمترین بیماری واگیردار

رئیس اداره دامپزشکی سراوان گفت: : تب برفکی به عنوان مهم‌ترین بیماری واگیردار دام محسوب می‌شود

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اززاهدان،؛حمید درازهی با بیان اینکه موردی از بیماری تب برفکی در سراوان گزارش نشده است گفت:بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و دارای واگیری بالا در دام‌هاست و این بیماری نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز و در نشخوارکنندگان وحشی از جمله آهو و گوزن را مبتلا می‌کند.

رئیس اداره دامپزشکی سراوان گفت:این بیماری باعث مرگ و میر در دام های جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگینی به دامداران می‌شود.

وی اضافه کرد: ویروس عامل بیماری به شرایط محیطی و تغییرات دمایی مقاوم است، ویروس دام‌های جوان حدود 90 روز و در ادوات و لوازم دامپروری گاهی تا 70 روز زنده می‌ماند.

وی ورم پستان حاد، سقط جنین در دام‌های آبستن و کاهش اشتها را از علایم بروز بیماری در دام های ماده دانست و تصریح کرد: این بیماری توسط باد به سایر مناطق دور و نزدیک منتقل می‌شود، سبب لنگش در دام شده که در منطقه سراوان به لنگوک معروف است.

درازهی با اشاره به اینکه واکسیناسیون این طرح ها بصورت رایگان انجام می‌شود،گفت:این طرح در شهرستان سراوان و توابع زیر نظر دامپزشکی سراوان انجام می شود و هم‌اکنون فاز 3 تب برفکی در حال اجرا است
انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار