تبریز؛

تاکید بر اهمیت پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اهمیت پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و تأثیر بسزای آن در سلامت آحاد جامعه، بر اجرای سیاست های سازمان غذا و دارو در حوزه محصولات سلامت محور تأکید نمود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛باقرزاده در نشست کارگروه فنی غذا و داروی منطقه آزاد ارس گفت:این سازمان همواره به عنوان سازمانی پیشرو در اجرای قوانین و دستورالعمل های سازمان غذا و دارو بوده و همکاری تنگاتنگی در حوزه تولید و واردات کالاهای سلامت محور با این سازمان دارد. بطوریکه به هیچ کالایی بدون مجوز معاونت غذا و دارو اجازه ترخیص و عرضه در بازار مصرف داده نمی شود.

باقرزاده ضمن شفاف سازی عملکرد سازمان در ترخیص کالاهای سلامت گفت: ترخیص کالاهای سلامت محور تحت عناوین کوله بری و اجیربری به صورت تجمیع شده توسط گمرک منطقه آزاد ارس ممنوع بوده و کالاهای وارداتی با نظارت اولیه گمرک ایران وارد محدوده گمرکی منطقه آزاد ارس شده و با انجام نمونه گیری و آزمایش ها و اخذ مجوز ترخیص از معاونت غذا و دارو صرفا به صورت خرده فروشی تحت عنوان کالاهای همراه مسافر در فروشگاه های داخل محدوده عرضه می شود.

وی  اضافه کرد: اقدام اخیر معاونت غذا و داروی استان با استناد به گزارش دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد موجب توقف روال عادی صدور مجوز ترخیص کالاهای سلامت از تیرماه سالجاری در منطقه آزاد ارس شده است که ادامه این روند موجب بروز انباشت کالا در انبار گمرک ها و احتمال بروز ضرر به اموال بازرگانان خواهد شد که بر اساس وضعیت موجود ادامه همکاری های شایسته معاونت غذا و دارو طبق روال گذشته را تقاضا داریم.

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری ارس نیز در این نشست افزود:برنامه های ارس برای کسب تفویض اختیارات بر اساس برنامه های عملیاتی اتخاذ شده در شیوه نامه اجرایی تفاهم نامه فی مابین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو و را تشریح کرد.

وی گفت: وحدت رویه و هماهنگی لازم در انجام امورات مربوط به تولید و صادرات و واردات کالاهای سلامت محور و نحوه بهره مندی از خدمات آزمایشگاه کنترل غذا هدف های این کارگروه می باشد.

در این نشست میرکریمی مسئول امور استان های مرکز آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به ماهیت اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس و تعاملات بین المللی حضور بخش خصوصی توانمند دارای گواهینامه های ملی و بین المللی آزمایشگاهی با دامنه عملکردی مورد نیاز منطقه آزاد ارس از الزمات حضور آزمایشگاه کنترل غذا و دارو در منطقه می باشد.

وی افزود: به منظور حرکت سریع در گام اول و کوتاه مدت می توان از خدمات آزمایشگاه های دارای حسن سابقه در امور کنترل غذا و دارو در چهارچوب مقررات، ضوابط و دستورالعمل های سازمان غذا و دارو و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد استفاده کرد.

صمدی معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ارس نیز ضمن اعلام آمادگی ارس برای همکاری در این زمینه گفت: با توجه به ضرورت حمایت از بخش خصوصی برای حضور و فعالیت آزمایشگاهی در منطقه گفت: ساختمان و فضای فیزیکی مورد نیاز و تجهیزات زیرساختی و امکانات نرم افزاری با توجه به حجم فرایندها و فعالیت های مربوطه تامین می شود.

نعمتی قائم مقام معاونت غذا و داروی استان ضمن تقدیر از فعالیت های مرتبط با غذا و دارو در منطقه آزاد ارس بعد از ابلاغ شیوه نامه کنترل غذا و دارو گفت: یکی از دغدغه های مهم معاونت غذا و دارو تامین محصولات مصرفی سالم و مناسب برای عرضه در بازار مصرف و به تبع آن ایمنی جامعه است که در این راستا نظارت و انجام آزمایش های لازم در زمان ورود و یا تولید کالاهای سلامت محور می تواند نقش موثر و تاثیر گذاری داشته باشد.

وی گفت: تخصصی کردن کارها و ارتقای کیفیت اقدامات آزمایشگاهی در حوزه کالاهای سلامت محور تنها با آموزش مداوم کارکنان میسر است و در این راستا معاونت غذا و دارو آماده همکاری لازم در زمینه اجرای برنامه مشارکتی_آموزشی جهت تحقق اجرای فعالیت های عملیاتی مطابق با شیوه نامه است.

همچنین وی با بیان اینکه آزمايشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی در قالب بخش دولتی است که در مجموعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعاليت داشته و در مجموعه سیستم سلامت ملی، نقش کنترلی ايفا مي كند تاکید کرد: در صورت راه اندازی آزمایشگاه کنترل غذا و دارو در ارس طبق قوانین از طریق انجام آزمون های کنترل کیفی بر فرایندهای کاری آن نظارت خواهد داشت.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار