مشهد؛

زن، محور تمدن‌سازی جامعه اسلامی است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: زن، محور تمدن‌سازی جامعه اسلامی از ابتدای تاریخ در میان مسلمانان بوده و در این مهم نقش عمده و اساسی را ایفا می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ؛ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر علی‌خیاط در نشست علمی، تخصصی «نقش و جایگاه زنان در جریان شیعی دوران معاصر» که با حضور خواهران عرب‌زبان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برپا شد، به جایگاه و مقام زن از ابتدای آفرینش پرداخت و گفت: حضرت خدیجه(س) نخستین بانویی است که به پیامبر اکرم(ص) ایمان آورد و در تمامی لحظات سخت در کنار پیامبر ایستاد و از ایشان دفاع کرد.

وی با اشاره به جایگاه ساره، همسر حضرت ابراهیم(ع) در میان دیگر زنان دوران خویش عنوان کرد: ساره، همسر قهرمان توحید و یکی از بانوانی است که در تاریخ انبیا(ع) و نیز برای گسترش عفاف و حجاب از جایگاه ویژه‌ای نسبت به دیگر زنان عالم برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: ایشان نیز در طول زندگی همیشه همراه و همدم حضرت ابراهیم(ع) بوده و تلاش کرده تا تمام نیروی خویش را برای پشتیبانی و دفاع از ایشان به کار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن کریم و اهتمام آیات آسمانی به مقام زن اظهار کرد: مقام زن در این کتاب آسمانی به خوبی نمایان شده و خداوند به آنان والاترین مقام و جایگاه را اختصاص داده و ملاک برتری انسان‌ها را در پیشگاه خویش تقوای الهی دانسته است.

وی ادامه داد: زنان در طول تاریخ در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و دینی پشتیبان مردان بوده و برای حفظ و آبادانی جوامع اسلامی نهایت تلاش خویش را به کار گرفته‌اند، به صورتی که یکی از عوامل پیشرفت در هر جامعه‌ای به شمار می‌آیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این میان به مقام حضرت فاطمه زهراء(س) اشاره و عنوان کرد: حضرت فاطمه زهراء(س) همیشه همراه و همدم پدر بوده، افزون بر این ایشان بهترین همسر برای امام علی(ع) به شمار آمده که تمام تلاش خویش را برای حفظ دین اسلام به کار گرفته است.

وی حضرت زینب(ع) را در میان دیگر زنان تاریخ، نمود عشق و وفاداری برشمرد و ادامه داد: نقش حضرت زینب کبری(ع) در حماسه کربلاء آن‌چنان یکتا و بی‌نظیر است که نزد دیگر ادیان همانند: مسیحیت نیز این بانو دارای احترام و ارزش والایی بوده و پیروان دین مسیحیت ایشان را شناخته و برای‌شان ارزش فراوانی قائل هستند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر خیاط عنوان کرد: ایشان با سخنرانی زیبای خویش در برابر خاندان امویان و یزید آنان را به گریه انداخته و از کارشان پشیمان کرد و به عنوان تنها پیام‌‌رسان عاشوراء، این حادثه را یکی از زیباترین حوادث الهی برشمرد تا آن‌جا که بسیاری از تاریخ‌نگاران حضرت زینب کبری(س) و معرفت والای ایشان را نسبت به برادرشان عامل ماندگاری حماسه کربلاء در طول تاریخ دانسته‌اند.

وی بیان کرد: زن ایرانی هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگر توانسته در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضور یافته و با ایفای نقشش همانند مردان به پیشرفت جامعه و خانواده خویش یاری می‌رساند.

وی افزود: بسیاری از زنانی که هم‌اکنون در کشورهای اسلامی نظیر: یمن، لبنان، فلسطین و دیگر کشورها دوشادوش مردان به دفاع از مرز و بوم خویش پرداخته و با داعش، صهیونیست و اسرائیل می‌جنگند، توانسته‌اند از خود نقش بی‌بدیلی در مبارزه با کفر و الحاد و به یادگار ماندن دین اسلام برجای گذارند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: زنان نیمی از جامعه را به خود تشکیل می‌‌دهند و اهتمام به آنان زمینه‌ساز دست‌یابی جامعه به سلامتی روانی و دارابودن خانواده سالم می‌شود.

این همایش از سوی مدیریت امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی به زبان عربی برگزار شده و بسیاری از خوهران عرب‌زبان در آن حضور داشته و از بیانات این استاد فرزانه بهره‌مند شده‌اند.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.