اهواز؛

دستگیری شکارچی دراج در شوشتر

شکارچی غیرمجاز دراج در شوشتر دستگیر شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشترگفت: در حین گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست شوشتر، یک شکارچی غیرمجاز که اقدام به شکار دوقطعه پرنده حمایت شده دراج نموده بود دستگیر شد.

علی فتحی نیا افزود: از این شکارچی  علاوه بر دوقطعه پرنده شکارشده یک قبضه اسلحه بادی کالیبر 5/5 کشف شد و جهت رسیدگی به تخلف به مراجع قضایی معرفی گردید.

علی فتحی نیا اظهار داشت: دراج از جمله گونه های پرنده باارزش ، زیبا وکمیاب خوزستان محسوب می شود که علی رغم اینکه هنوز از پراکندگی و جمعیت نسبت خوبی در سطح ایران برخوردار می باشد.

وی بیان کرد: ولی متأسفانه جمعیت آن خصوصاً در خوزستان به دلیل شکار بی رویه و تبدیل بیشه زارها و مراتع طبیعی به اراضی کشاورزی و استفاده از روش های مکانیزه برداشت محصول که باعث تخریب آشیانه ها و تخم های این پرنده می گردد نسبت به سالهای گذشته کاهش چشمگیری داشته و درحال حاضر تحت حفاظت و حمایت سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر افزود : بهای جریمه شکار غیرمجاز هرقطعه دراج دو میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است که دراج پرنده ای است از راسته ماکیانو از تیره قرقاوول سانان که در لیست قرمز IUCNقرار دارد و از پرندگان حمایت شده ایران محسوب می‌شود؛ پرنده‌ای که شکار آن در هر شرایط و فصلی ممنوع است اما معمولاً به دلیل شکار آسان اولین قربانی شکار مسلحانه در استان خوزستان به شمار می‌رود.  از نظر ظاهری جثه ای متوسط(حدود 25-35 سانتی متر) و تقریباً هم اندازه کبک دارد.

این پرنده معمولاً به صورت جفت دیده می شود و عموماً پرنده نر بواسطه آواز خواندن و رنگهای الوان مشخص بهتر از پرنده ماده دیده می شود . این پرنده در دشتها و علفزارها همراه با پوشش گیاهی مناسب مثل درختچه های گز و حاشیه مزارع و در کنار رودخانه ها و نی زارها زندگی می کند.

 انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.