ارومیه؛

فواید تغذیه با شیر مادر برای مادر و نوزاد

تغذیه با شیر مادر داری فواید بسیار زیادی برای کودک و مادر است

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، همایش ترویج تغذیه با شیر مادر و تقدیر از مادرانی که کودک خود را با شیرمادر تغذیه می کنند، توسط گروه بهداشت خانواده مرکز بهداشت بوکان برگزار شد.

فرشته صادقی کارشناس بهداشت خانواده مرکزبهداشت بوکان در مورد فواید شیر مادر برای مادر و کودک گفت: تغذیه با شیر مادر داری فواید بسیار زیادی برای کودک و مادر است که از جمله می توان به تقویت رابطه عاطفی مادر و کودک، برآوردن نیاز های احساسی کودک، تغذیه کامل و غنی برای کودک بدون نیاز به افزودنی، کاهش سرطان پستان در مادر، کاهش سرطان پستان در نوزادان دختر در آینده، ارتباط شیر مادر و افزایش هوش، همیشه در دسترس بودن، رایگان بودن و دهها مورد دیگر اشاره کرد و بچه های تغذیه شونده با شیر مادر تکامل حرکتی بهتری دارند

وی افزود: شیر مادر باعث تکامل سیستم ایمنی کودک شده و همچنین حاوی آنتی بادی می باشد همچنین شیر مادر نسبت به بقیه شیرها قابل هضم تر بوده و شیر دهی باعث کاهش وزن مادر بعد از زایمان می شود.

همچنین زبیده حمیدی کارشناس بهداشت خانواده نیز در این همایش به عوامل افزایش و کاهش میزان شیر مادر اشاره کرد و گفت: حجم شیر مادر رابطه ی مستقیمی با تکرر شیردهی دارد و تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر موجب تولید شیر بیشتر شده و همچنین مادران شیرده برای پیشگیری از کم آبی بدن باید به اندازه کافی حدود 8 تا 10 لیوان در روز مایعات شامل شیر، دوغ، چای و آبمیوه بنوشند و مواد غذایی آب ‌دار مانند انواع خورشت‌ ها را نیز مصرف کنن و از استرس دوری کنند.

وی ادامه داد: همچنین مادران شیرده حداقل 500 کالری بیشتر از حالت عادی در روز نیاز دارند. اگر کمتر از این مقدار کالری دریافت شود، میزان شیر تولید شده در مادر نیز کمتر خواهد بود. متاسفانه برخی مادران پس از زایمان، رژیم های سخت لاغری می گیرند و در نتیجه شیرشان کم می شود.

در خاتمه این مراسم ضمن برگزاری مسابقه، از 70 نفر مادر نمونه شیرده تحت پوشش مراکز و پایگاههای بهداشتی با ارائه لوح، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: فواید ، تغذیه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.