عزت الله ضرغامی در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار:

خبرنگار باید به خبر و روایت نگاه دراماتیک داشته باشد

همایش بزرگداشت روز خبرنگار عصر امروزدر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش بزرگداشت روز خبرنگار عصر امروز 17 مرداد در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با حضور جمعی از اصحاب رسانه و مدیران حوزه هنری برگزار شد.

سید نظام الدین موسوی، مدیر انجمن روزنامه نگاران در این مراسم اظهار داشت: ضمن عرض تبریک به مناسبت ۱۷ مرداد و روز خبرنگار، این روز  را به خانواده شهید محمود صارمی تسلیت می‌گویم.

وی افزود: برگزارکنندگان اینگونه مراسم باید مسئولان باشند، ضمن اینکه مهمان ویژه این مراسم عزت الله ضرغامی است که مسئولیت های بزرگی زیادی را با موفقیت به اتمام رسانده و سکاندار رسانه ملی بوده‌اند. 

موسوی خاطرنشان کرد: استاد مهدی نصیری نیز در این مراسم حضور دارند که مجاهدت های فراوانی را در روزنامه کیهان و نشریه صبح داشته اند.

در ادامه مراسم عزت الله ضرغامی پس از تبریک روز خبرنگار و تسلیت به مناسبت سالروز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی گفت: برای تغییر فضای خشک مراسم اجازه گرفتم که با طنز حرف‌هایم را بیان کنم. برای شروع فعالیت بخش خبری ۲۰:۳۰ هم می خواستم اخبار به شکل محاوره ای و با کمی لحن طنز آمیخته شود، در ابتدا کمی با آن مخالفت شد ولی خوشبختانه اکنون پس از چند سال طبق آماری پرطرفدارترین بخش خبری شده و مردم آن را دوست دارند.

سپس به درخواست ضرغامی چند دیالوگ طنز از شب‌های برره برای حاضران پخش شد.

وی با اشاره به نکات اصولی خبر نویسی گفت: مردم و مخاطب بر حسب تفاوت ادراک و پیش زمینه های ذهنی خود، برداشت های متفاوتی دارند. خبرنگار که راوی است باید به گونه ای روایت کند که  برداشت های مختلف از آن نشود.

این عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: یک ارتباط زمانی موفق است که پیام از فرستنده به گیرنده برسد و موجب تغییر رفتار در گیرنده شود. اگر پیام به صورت فیزیکی به مخاطب نرسد یا تاثیری روی او نگذارد، ارتباط ناموفقی بوده است.

ضرغامی اظهار داشت: روایت گری به گونه ای قصه پردازی است، خبرنگاران معروف جهان با این فن آشنایی دارند. خبرنگار باید به خبر و روایت نگاه دراماتیک باید داشته باشد.

وی ادامه داد: مشکل حوزه رسانه کشور ما این است که کلید واژگان کم و محدودی داریم. خبرنگاران باید متناسب با رویدادها بتوانند با سواد،خلاقیت، هنرمندی و مهارت خود، کلید واژگانی را به حوزه خبر بیافزایند که از آن استفاده شود.

ضرغامی با اشاره به ویژگی‌های خبرنگار حرفه ای گفت: گاهی اوقات انسان‌ها حرف‌های ارزشی می‌زنند اما در عمل خبری از آن ارزش ها نیست. خبرنگار باید ابتدا مسئله یابی کند، وقتی مسئله‌یابی درست انجام شود تصمیم گیری خوبی انجام خواهد شد. اگر بجای مسئله یابی، مسئله سازی کنیم که خودمان را نشان دهیم و به موضوعاتی بپردازیم که مسئله کشور نیست، کار رسانه ای حرفه ای نکرده‌ایم.

وی با اشاره به انتشار فیش های حقوقی نجومی برخی مدیران تصریح کرد: من واقعا هیچوقت فکر نمی کردم در این کشور کسی حقوق بالای ۲۰ میلیون بگیرد. کلیدواژه و اصطلاح فیش‌های نجومی و پرداختن به آن، کشور را مجبور به تصمیم سازی و تصمیم گیری کرد.

مدیر اسبق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: خبرنگار با یک حقوق نه چندان زیاد سه شیفت کار می کند، به این ترتیب که از کار به منزل می رود تا نیمه های شب اخبار را دنبال کند و ساعت های پس از کار هم درگیر خبر هست، اما یک مدیر خاص صرف نظر از حق ماموریت ها و مسافرت های خارجه بخاطر حضور در هیات مدیره و غیره میلیون ها پول دریافت می کند. بسیاری نمی‌خواهند فکر و ذهن مردم از حاشیه به متن برسد. 

ضرغامی بیان کرد: اگر موضوعی جدی در جامعه پیش بیاید همه اصحاب رسانه باید با هم‌افزایی آن را پوشش دهند تا موضوع مورد توجه قرار بگیرد. نه اینکه تقسیم بندی کنیم و خودمان را جدا کنیم. وقتی یک موضوع جدی مطرح است نباید خودمان را جدا بدانیم و این پازل نیمه بماند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار