چالش روسیه و عربستان بر سر صادرات نفت به چین؛

روسیه در صادرات نفت به چین از عربستان پیشی گرفت

حجم صادرات نفت روسیه به چین از تابستان گذشته به‌مراتب بیشتر از عربستان سعودی بوده است.

فوربز: روسیه در صادرات نفت به چین از عربستان پیشی گرفتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فوربز در مطلبی نوشت: چالش روسیه و عربستان سعودی بر سر صادرات نفت به چین شدت گرفته است. حجم صادرات نفت روسیه به چین از تابستان گذشته به‌مراتب بیشتر از عربستان سعودی بوده است. از ماه مه سال 2015 (اردیبهشت سال 94) حجم صادرات نفت روسیه به چین 7 برابر بیشتر از حجم صادرات نفت عربستان به چین بوده است.

داده‌های آماری اداره کل گمرک چین از صادرات نفت روسیه به این کشور حاکی از آن است که حجم صادرات نفت روسیه به چین بین ماه‌های ژانویه تا مه (دی تا اردیبهشت) با 42 درصد رشد به 22 میلیون تن افزایش یافت. این در حالی بود که حجم صادرات نفت عربستان به چین در همین بازه زمانی از 21 میلیون و 800 هزار تن فراتر نرفت.

صادرات نفت روسیه و عربستان به چین روی لبه باریکی حرکت می‌کند. در آغاز دهه جاری میلادی صادرات نفت عربستان به چین حدود 20 درصد بود و صادرات نفت روسیه به چین از 7 درصد فراتر نمی‌رفت. با این حال صادرات نفت روسیه به چین در 5 سال گذشته با افزایش دو برابری به 500 هزار بشکه در روز رسیده است.

از سوی دیگر، خطوط انتقال نفت روسیه به چین، موسوم به ESPO که در سال 2011 احداث شد روند صادرات را تسهیل کرده و عربستان را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر عربستان برای صادرات نفت به چین از مسیر دریایی بهره می‌گیرد. نفتکش‌های عربستان باید مسیر 6500 مایلی را در مدت‌زمان سه هفته به چین برسانند.

سرگئی آندروپوف، معاون رئیس‌جمهور روسیه نیز چندی پیش از آمادگی چین برای افزایش واردات نفت تا سقف 27 میلیون تن تا پایان سال جاری میلادی خبر داده است.

افزایش صادرات نفت روسیه به چین بخشی از کمبودهای ناشی از تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه روسیه را جبران کرده است. روسیه همچنان نیازمند دلارهای نفتی برای جبران کاهش بهای طلای سیاه در سال گذشته میلادی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار