پیروز جایگاه دبیرکل سازمان ملل چه کسی خواهد بود؟/ ابهام در آرا

بان‌کی‌مون باید به زودی جایگاه دبیرکلی در سازمان ملل را به فرد دیگری واگذار کند؛ روندی که به دلیل اختلاف میان اعضای شورای امنیت با موانعی رو به رو شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هافینگتن پست؛ آنتونیو گوترس، نخست وزیر سابق پرتقال، بار دیگر در صدر نظرسنجی های ابتدایی برای جایگاه دبیر کل سازمان ملل قرار گرفت. با این حال نظرسنجی ها نشان می دهد بسیاری از نامزدهای احتمالی این منصب با رای منفی مواجه هستند.

گوترس تا مدتی پیش جایگاه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را برای 10 سال بر عهده داشت. روز جمعه 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل برای دومین بار در این رای گیری شرکت کردند. نتیجه این رای گیری برابر بود با 11 رای مثبت به گوترس، 2 رای منفی و 2 رای ممتنع.

رای نهایی گوترس نشان می دهد با وجود رای مثبت قاطع، تعداد آرای منفی کاندیدا نیز در حال افزایش است. یکی از دیپلمات های این شورا اظهار کرد: "در حال حاضر هیچ رای مطمئنی وجود ندارد؛ اما انتخاب شدن برای همه آن ها دشوارتر شده است."

15 عضو شورای امنیت در روشی پیچیده به هریک از 12 کاندیدا یک بار رای می دهند. این شورا در مجموع 180 رای را به صورت کاملا مخفیانه جمع آوری می‌کند. رئیس مجمع عمومی سازمان ملل امسال اصرار کرد تا هریک از کاندیدا در اقدامی بی سابقه برای پاسخ به پرسش های احتمالی حاضر شوند.

در جایگاه دوم پیروز احتمالی منصب دبیر کلی سازمان ملل، ووک یرمیچ، وزیر خارجه سابق صربستان و رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل قرار دارد. وی توانسته 8 رای مثبت، 4 رای منفی و 3 رای ممتنع به خود اختصاص دهد. مشخص نیست آیا کشورهای غربی از وی حمایت خواهند کرد یا خیر.

در جایگاه سوم، سوزانا مالکورا، وزیر خارجه آرژانتین قرار دارد. وی 8 رای مثبت، 6 رای منفی و یک رای ممتنع دریافت کرده است.

مشخص نیست آیا روسیه بر انتخاب دبیر کلی از کشورهای اروپای شرقی اصرار خواهد کرد یا خیر. بسیاری از نامزدهای کشورهای اروپای شرقی اظهار کرده اند با وجود نقش پررنگشان در سقوط دیوار برلین در سال 1989، هیچ گاه جایگاه دبیر کلی سازمان ملل را به دست نیاورده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار