رویترز: روابط ترکیه و روسیه در مسیر بهبود/ افزایش اختلافات غرب و آنکارا

در حالی که ترکیه و کشورهای غربی با موانعی در پیشبرد روابط خود مواجه شده‌اند؛ مسکو و آنکارا در مسیر بهبود روابط قرار گرفته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت رویترز در گزارشی نوشت: در حالی که روابط ترکیه با اروپا و آمریکا پس از کودتای نافرجام در این کشور رو به سردی رفته است، اردوغان در نظر دارد تا با سفر خود به روسیه، کشورهای غربی را به تفکر وادارد.

مسئولان ترکیه اصرار دارند سفر اردوغان به روسیه، به معنای پشت کردن این کشور به غرب و ناتو نیست، بلکه در راستای پیشبرد برنامه های بهبود رابطه میان ترکیه و روسیه پیش از کودتا، انجام می شود.

با این حال بهبود روابط ترکیه و مسکو، که 9 ماه پیش بر اثر سرنگونی جنگنده روسی از سوی ترکیه از هم پاشیده بود، همزمان با سرد شدن روابط آنکارا با غرب رخ داده است. اردوغان و بسیاری از اطرافیان او در هفته های اخیر به دلیل سرکوب شدید کودتاگران و مخالفان، مورد انتقاد کشورهای اروپایی و آمریکا قرار گرفته اند. کشورهای غربی می گویند آنکارا بیش از اندازه ای به سرکوب مخالفان پرداخته است.

روابط ترکیه و کشورهای غربی آن چنان آسیب دیده که وزیر خارجه آلمان، مذاکرات میان کشور خود و آنکارا را به مذاکرات میان موجودات دو سیاره متفاوت تشبیه کرد. صدراعظم اتریش نیز خواستار توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شده است.

 "سینان اولگن،" دیپلمات سابق ترکیه و تحلیلگر اتاق فکر کارنگی اروپا، در این باره اظهار کرد: "ملاقات اردوغان و پوتین به معنای اشاره ای به کشورهای غربی، در خصوص گزینه های استراتژیک ممکن برای ترکیه است. این احتمال وجود دارد که در صورت ادامه روند سردی روابط این کشور با غرب، آنکارا و مسکو هرچه بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند. در همین حال روسیه می تواند از این فرصت برای تضعیف اتحاد ناتو استفاده کند."

ملاقات اردوغان و پوتین، دومین ملاقات سران رسمی یک کشور با اردوغان پس از کودتای نافرجام ترکیه است. بسیاری از مسئولان ترک این پرسش را مطرح کرده اند که چرا هیچ یک از رهبران غربی تاکنون برای نمایش اتحاد پیش نیامده است.

با وجود وقایع اخیر، ترکیه و روسیه هنوز در مسائل بسیاری با یکدیگر اختلاف دارند. در موضوع سوریه، مسکو به صورت مستقیم از بشار اسد حمایت می کند و آنکارا خواستار کنار رفتن وی از قدرت است. 

در همین حال روابط واشینگتن و آنکارا به دلیل حضور "فتح الله گولن،" مبلغ ترک، در خاک آمریکا خدشه دار شده است. اردوغان، گولن را عامل اصلی کودتای نافرجام در این کشور معرفی کرده است. گولن از سال 1999 در ایالت پنسیلوانیا ساکن شده است و آمریکا اعلام کرده تنها در صورت ارائه مدارک معتبر، وی را به ترکیه باز می گرداند. بر اساس گزارش های منتشر شده، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در اواخر ماه اوت به ترکیه سفر خواهد کرد و پرونده گولن در میان موضوعات اصلی مورد بحث وی خواهد بود.

در سوی دیگر، "یوری اوشاکو،" معاون سیاست خارجی پوتین اظهار کرد سوریه موضوع اصلی ملاقات سران دو کشور روسیه و ترکیه خواهد بود. طرح افتتاح خط انتقال گاز از روسیه، برنامه های انرژی هسته ای و آغاز دوباره پروازهای روسیه به ترکیه نیز در میان موضوعات مورد بحث خواهد بود. 
درآمدهای گردشگری ترکیه، به دلیل تحریم های روسیه در ماه های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بخش دیگری از آسیب های وارد شده به این بخش به علت تشدید و تعداد حملات تروریستی در ترکیه است.
اوشاکو اظهار کرد ترکیه وعده داده تا امنیت گردشگران روس را در مناطق گردشگری تامین کند.

در موضوع سوریه، "آندری کورتانو،" مدیر کل شورای امور بین المللی روسیه، اظهار کرده دو کشور می توانند در زمینه بهبود روابط دوجانبه و تغییر وضع سیاسی برای پایان دادن به جنگ 5 ساله سوریه با یکدیگر به توافق برسند. 

ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان، در مصاحبه ای با خبرگزاری تاس روسیه اظهار کرد: "ما امیدواریم با همکاری روسیه، روند تغییرات سیاسی سوریه را در سریع ترین زمان ممکن آغاز کنیم."
وی در ادامه، اختلافات اخیر ترکیه و روسیه را آشفتگی موقت در دوستی چندصد ساله میان دو کشور خواند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار