ارومیه؛

برگزاری کارگاه آموزشی مشترک آبداران و بهورزان در شهرستان چایپاره

نقش اصلی بخش بهداشت، نظارت بر کیفیت آب از نقطه آبگیر تا مصرف کننده است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، کارگاه آموزشی مشترک آبداران و بهورزان در شهرستان چایپاره با حضور 50 نفر از آبداران و بهورزان و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان چایپاره و شرکت آبفای روستایی برگزار شد.

مرادخانی مدیر شبکه بهداشت و درمان چایپاره ضمن عرض خیرمقدم از تلاشها و زحمات فعالان حوزه بهداشت محیط و تأمین آب شرب سالم در اداره آب و فاضلاب روستایی و شبکه بهداشت و درمان خصوصاً آبداران و بهورزان تقدیر و تشکر کرد.

سلطانی رئیس امور آب و فاضلاب روستایی چایپاره نیز در این کارگاه به بیان اهداف کارگاه و مشکلات اجرایی در کنترل کیفی آب شرب روستایی پرداخت و بر لزوم افزایش تعامل با مراکز بهداشتی روستایی تأکید کرد.

در ادامه کارشناسان دو اداره به ارائه توضیحات علمی در خصوص اصول کلرسنجی و کلرزنی آب، ایمنی سامانه های کلرزنی، روشهای بهره برداری و نگهداری انواع سامانه های کلرزنی و دستورالعمل شستشوی مخازن آب پرداختند.

میدانی کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه ای شبکه بهداشت و درمان چایپاره در حاشیه این کارگاه، بررسی چالش های بهداشتی آب روستاها و همخوانی شاخص های بهداشتی آب با اهداف تدوین شده و استاندارد را محور و دستور کار برگزاری کارگاه عنوان کرد و ارتقای سطح همکاری بین آبفای روستایی و شبکه بهداشت و درمان در جهت تأمین آب سالم و با کیفیت برای روستائیان و حل مشکلات بهداشتی آب روستایی را اهداف اصلی برگزاری این کارگاه نام برد.

میدانی به همکاری تنگاتنگ این دو اداره برای تأمین آب آشامیدنی سالم اشاره کرد و افزود: تأمین آب شرب سالم وظیفه اصلی شرکتهای آب و فاضلاب بوده و نقش اصلی بخش بهداشت در این راستا نظارت بر کیفیت آب از نقطه آبگیر تا مصرف کننده است.

وی به کلرسنجی و کلرزنی آب شرب در روستاها هم اشاره کرد و با بیان اینکه همکاران بهورز خانه های بهداشت در روستاها و کاردانان و کارشناسان بهداشت محیط روزانه به کلرسنجی آب آشامیدنی روستاها می پردازند، آمار کل کلرسنجی در 4 ماهه اول سال 1395 را 3475 مورد عنوان کرد که به صورت مطلوب و برخی موارد نامطلوب گزارش شده است.

میدانی افزود: موارد نامطلوب کلر آب های آشامیدنی روستاها فوراً به آبفای روستایی گزارش می شود تا کلرزنی مطلوب انجام بگیرد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه ای شبکه بهداشت، نمونه برداری میکروبی و شیمیایی از آب های شرب روستاها را یکی دیگر از وظایف بهورزان و همکاران بهداشت محیط در روستاها عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: نمونه برداری میکروبی به صورت ماهانه در روستاها انجام می شود و بعد از انجام آزمایش میکروبی در آزمایشگاه شهرستان نتایج بصورت مطلوب و نامطلوب گزارش می شود تا اقدامات بعدی انجام بگیرد. همچنین نمونه برداری شیمیایی بر اساس برنامه زمانبندی معاونت بهداشتی استان انجام می شود و نمونه ها برای آنالیز شیمیایی به آزمایشگاه مرجع در استان ارسال می شود.

میدانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با تلاش کلیه همکارانم در بهداشت و ادارات آب و فاضلاب شهری و روستایی بیش از پیش بر کیفیت و سلامت آب شرب و محیط زیست در شهرستان چایپاره و در کل استان و کشور عزیزمان بیفزاییم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.