اصفهان؛

سر در جنوب شرقی مسجد جامع اصفهان مرمت شد

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع اصفهان از مرمت سقاخانه تاریخی و سردر جنوب شرقی این مسجد خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان روز پنجشنبه به نقل از حسین یزدانمهر اضافه کرد: از ابتدای سال جاری، ورودی جنوب شرقی و سقاخانه قاجاری سمت مقبره علامه مجلسی (ره) مرمت و احیا شده است.
وی افزود: مسجد جامع اصفهان دارای 10 ورودی است که همزمان با گسترش تدریجی این مسجد تاریخی در دوره های مختلف تاریخی شکل گرفته اند.
یزدانمهر افزود: ورودی جنوب شرقی مسجد به احتمال زیاد در قرن ششم هجری قمری ایجاد شده اما وضعیت کنونی آن مربوط به دوره های صفوی و قاجار است.
وی افزود: در دهه 1370 خورشیدی این ورودی دچار سانحه آتش سوزی و سپس دچار مشکلات سازه ای از جمله نشست و رانش شد، بنابر این مهار بندی، سبک سازی، روچوب کردن جرزها، تراز کردن و برگرداندن سنگ پیرنیشین طرفین، الحاق تیرهای چوبی، نماچینی، کف سازی و کار گذاشتن درب چوبی گره چینی در طرح مرمت این مجموعه اجرا شد.
یزدانمهر گفت: در این طرح سقاخانه قاجاری در ضلع شمال غربی مسجد که در گذشته تخریب شده بود نیز بازسازی شد.
کارشناس پایگاه جهانی مسجد جامع اصفهان نیز گفت: این دو طرح با اعتبار بیش از 300 میلیون ریال اجرا شد.
نوید درخشان فر تصریح کرد: طرح های حفاظتی مسجد جامع از جمله مرمت بام ایوان جنوبی مدرسه مظفری و برداشت کف سازی الحاقی و تحکیم پایه ها در مدرسه مظفری در سال جاری همچنان ادامه دارد و توسط پایگاه جهانی مسجد جامع اجرا می شود.
مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهمترین و قدیمی ترین ابنیه مذهبی ایران است.
این مسجد، مجموعه تاریخی به ابعاد 170 در 140 متر در شمال شرقی شهر اصفهان را شامل می شود.
گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک، حیاط چهار ایوانی و شبستان های گرد، مدرسه مظفری، محراب الجایتو از بخش های این مجموعه تاریخی است که هر یک نمایانگر سیر هنر معماری اسلامی در دوره ای خاص است.
مسجد جامع اصفهان منعکس کننده هنر بیزانس و کلاسیک در قالب یک بنای تاریخی و اسلامی است.




انتهای پیام/ب
برچسب ها: مسجدجامع ، اصفهان ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.