داعش از فضای مجازی چه می‌خواهد؟

از فروش آنلاین برده های جنسی در ویترین شبکه های اجتماعی تا سربریدن های دروغین+فیلم و تصاویر

گروه تکفیری تروریستی داعش با استفاده از فضای مجازی برای رسیدن به اهداف شوم خود از هیچ امری فروگذار نمی کند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز به روز بر جنایات گروهک تروریستی تکفیری داعش افزوده می‌شود و در این راه از هیچ روشی کم نمی‌گذارد. داعش عمق فضای مجازی و شیوه آسان ارتباطی در این فضا را به خوبی درک کرده و درجهت پیشبرد اهدافش هر روز بر دانش خود می‌افزاید و حتی افراد خبره در حوزه آی تی، فضای مجازی و شیوه های جنگ نرم را به کار گرفته است.
اعضای داعش از همان ابتدا می دانستند که شروع داستان چطور باید کلید بخورد تا رعب و وحشت بیشتری در دل مردم جهان بیافتد و خود را ناتوان در مواجهه با آن ها تصور کنند.
این گروهک تروریستی ویدئو هایی از سر بریدن را در فضای مجازی و اینترنت منتشر کرده و از طربق مهندسی اجتماعی، عواطف انسانی را نشانه گرفتند. سال گذشته انتشار ویدئویی در فضای مجازی نشان داد که برخی سر بریدن های داعش یک نمایش ساختگی و با ضبط فیلم در استودیوهای حرفه ای درست شده است.


برای دانلود فیلم اینجا کلیک کنید

داعش

داعش رعب و وحشت را با استفاده از شبکه های اجتماعی به دل مردم می اندازد

"توئیتر" شاید مهم ترین ابزار رسانه ای داعش باشد. بیشترین حجم توئیت های این گروه به زبان انگلیسی و بعد از آن به عربی و با حجم کمتری به دیگر زبان ها انجام می شود چرا که بیشتر مخاطبان آن ها به زبان انگلیسی آشنایی دارند. 
این گروه به زبان های مختلف دنیا توئیت می کند و به نشر عقاید و افکار خود می پردازد. حتی به زبان هایی که ممکن است کمتر کسی آن ها را بشناسد و کاربران آن زبان محدود باشند نیز پیام خود را نشر می دهد، به این امید که از میان آن ها بتواند به جذب نیرو بپردازد.
ناگفته نماند که مدتی یک بار توئیتر اقدام به حذف حساب های کاربری داعش می‌کند تا جایی که سال گذشته این شبکه اجتماعی حدود 20 هزار حساب کاربری داعش و حامیانش را حذف کرد. همین چند روز پیش هم روابط عمومی توئیتر اعلام کرد: این شرکت بر اساس سیاست هایش اقدام به انسداد و حذف بیش از 10 هزار اکانت متعلق به داعش و حامیان آن کرده است. به گفته منابع مطلع اکانتهای ایجاد شده از کشورهایی همچون عراق، سوریه، عربستان سعودی، تونس، لیبی، لبنان و کویت بوده است. 

چندی پیش نیز، پس از حملات تروریستی داعش در پاریس"جیمز کورنی" رئیس پلیس فدرال امریکا (FBI) اعلام کرد: استفاده داعش از شبکه های  اجتماعی برای پیشبرد حملاتش بسیار زیاد شده و باید جلوی این کار گرفته شود. همچنین دادگاه عالی آمریکا نیز موظف شد تا قوانین ویژه ای وضع کند تا امکان رمزگذاری در شبکه های اجتماعی برای این گروهک تروریستی وجود نداشته باشد.
همانطور که پیداست آمریکا برای مقابله با جنگ نرم داعش اظهار عجز می‌کند و به دنبال تدابیر ویژه در این امر است. FBI نیز همچنان می‌کوشد کانال‌های گروه داعش در جوامع غربی را شناسایی کند. البته باید توجه داشت که این کار مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.
 به هر حال یکی از ویژگی‌های مهم داعش که آن را از سایر گروه‌های تروریستی و افراطی  متمایز می‌کند، حضور فعال و تاثیرگذار آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که با مهارت زیاد صورت گرفته و شامل استفاده از تکنیک‌های پیشرفته صوتی و تصویری برای جذب هرچه بیشتر مخاطبان است.

شبکه های اجتماعی مهمترین ابزار عضوگیری داعش است

پایگاه اینترنتی "الوقت" در مورد جذب نیرو توسط داعش در فضای مجازی می نویسد: "اين سازمان دو نوع هدف را مد نظر خود قرار داده است: اول اهداف غير معين، به این معنی که جوانان توانمند را با تبلیغات گستره و وعده زندگی آن چنانی جذب کرده و از آن ها برای  ميدان هاي مورد هدف مثل جهان عرب، کشورهاي شمال آفريقا و شرق آسيا و مناطقي که اقوام سني در آنجا حضور دارند،استفاده می‌کند. 
اما هدف دوم شامل نیروهای از پیش تعيين شده است، به این ترتیب که فرد مورد نظر را از طريق وسايل فيزيکي، اينترنت، صفحه ها و آدرس هاي ويژه و همچنين اطلاعات بدست آمده، از سوي تعدادي از مبلغين و مسئولين امنيتي داعش شناسايي کرده و مقدمات جذب وي را فراهم میکنند. 
غالبا اين نوع از اهداف شامل افراد خاص مثل خبرنگاران، فعالان اجتماعي، دانشجويان نظامي و امنيتي، افراد پرنفوذ صاحبان قدرت وثروت، صاحبان هنرها و توانايي هاي استثنايي، غير مسلماناني که تازه به اسلام روي آورده اند، افرادي که تابعيت هاي گوناگون دارند، مسافرين و... می شود. 

از فروش آنلاین برده های جنسی در ویترین شبکه های اجتماعی تا سربریدن های دروغین+فیلم و تصاویر

داعش از طریق رسانه هایی که در اختیار دارد  اقدام به جذب نیرو می کند و این اقدام آنها برایشان بسیار سودمند بوده است چرا که می توانند از سراسر دنیا افرادی را بیابند که به هر دلیل فریب می خورند و یا هم عقیده و هم مسلک خودشان هستند و آنها را به گروهشان اضافه کنند.
برخی از شعارهای تبلیغاتی که "تیم رسانه ای داعش" در سایت ها، توئیت ها و دیگر شبکه های اجتماعی خود مطرح کرده و به واسطه آنها افرادی را به خود جذب می کنند شامل موارد زیر است: "زندگی بهتری را تجربه خواهید کرد به شما جایگاه، امکانات، پول و خلاصه هر آنچه را که در گذشته نداشته اید، داده خواهد شد. به ما بپیوندید تا شانس زندگی بهتری را بدست آورید. اگر به دنبال ماجراجویی هستید و زندگی تان یکنواخت و کسل کننده است به ما ملحق شوید." 

سهم داعش از تسلط بر بازی های آنلاین

نیروهای تکفیری داعش از بازی‌های آنلاین برای ارتباط مداوم با یکدیگر استفاده می‌کنند. نیروهای امنیتی اروپا در مورد حملات اخیر در فرانسه و پاریس چند بازی مثل ورد آف وارکرفت (World of Warcraft) و «پلی‌استیشن ۴» را بررسی کرده‌اند. در این بازی ها که چند بازیکن به شکل همزمان با هم بازی می‌کنند و نیروهای داعش از این بازی‌ها برای ارسال پیام بهره جسته‌اند. 
یکی دیگر از بازی‌های مورد استفاده «زندگی دوم» یا "Second Life" است. در این بازی بازیگران به صورت آنلاین جهان دومی درست می‌کنند و در آن زندگی می‌کنند. داعش احتمالا از این بازی برای برقراری ارتباط و رد و بدل کردن پول در این حملات استفاده کرده است.

از فروش آنلاین برده های جنسی در ویترین شبکه های اجتماعی تا سربریدن های دروغین+فیلم

شبکه های اجتماعی ابزاری برای فروش برده های جنسی داعش
وب سایتها و شبکه های اجتماعی متعلق به گروه تروریستی داعش در ماه های اخیر به خرید و فروش بردگان جنسی پرداخته و قوانینی را در خصوص نحوه رفتار با آنها منتشر کرده اند. قوانینی که به خریداران بردگان اجازه هر گونه آزار و اذیت بردگان نوجوان و ضرب و شتم آنها و حتی تجاوز جنسی را می‌دهد.
چند روز پیش واشنگتن پست با انتشار تصویری از یک زن اعلام کرد: یکی از عناصر این گروه تروریستی به نام "ابو اسد المنی" تصویر یک زن 18 ساله را در فیسبوک منتشر کرده است که با پوست گندمگون به گونه ای نشسته است که چشمهایش به دوربین نیفتد. زیر عکس نوشته شده است: "این زن برای فروش است." وی این تصویر را 20 مه سال جاری میلادی (31 اردیبهشت) در فیسبوک منتشر کرد و نوشت: افرادی که می خواهند برده جنسی بخرند، قیمت این زن 8000 دلار است. 
این تروریست داعشی پس از چند ساعت تصویر دیگری از یک زن رنگ پریده با چشمان قرمز منتشر کرد و نوشت: این برده جنسی نیز 8000 دلار است. می خواهید یا نه؟
با وجود اینکه فیسبوک پس از چند ساعت این تصاویر را حذف کرد، مشخص نیست این عنصر داعش خودش به فروش بردگان جنسی مشغول بوده یا عکس بردگان تروریستهای دیگر را منتشر می کرده است. انتشار این تصاویر نگرانی هایی را در خصوص احتمال وجود صدها برده جنسی دیگر در گروه تروریستی داعش برانگیخته است.

داعش

چندی پیش یکی از مردان ایزدی در مورد زنان این شهر گفته بود: "داعشی‌ها معتقدند که اسلام به آن‌ها اجازه داده تا دختران غیرمسلمانی را که 9 سال سن داشته باشند، به بردگی بگیرند. 
آن‌ها روی دخترانی که اسیر گرفته بودند، شماره می‌گذاشتند و تصویر آن‌ها را در واتس‌اپ منتشر می‌کردند. بعد پیام می‌دادند که بازار برده‌ها سه روز باز است. هر کس که می‌خواهد برده بخرد، در این سه روز باید این کار را بکند. بعضی از برده‌ها را با بچه‌هایش می‌فروختند. دخترانی که جوان و زیبا بودند، گران‌تر و آن‌هایی که بچه داشتند، ارزان‌تر بودند."

از فروش آنلاین برده های جنسی در ویترین شبکه های اجتماعی تا سربریدن های دروغین+فیلم

نتیجه گیری
آن چه مشخص و نمایان است اینکه به ظاهر داعش میدان نبرد در دنیای واقعی را آوردگاه اصلی خود نمیداند و به این نتیجه رسیده که برای پیشبرد اهدافش و تسلط به دنیا، فضای مجازی و احاطه آن مهمترین روش امپراطوری در جهان است.
کشورهای مختلف خصوصا غربی باید تلاش جدی برای مقابله با این نیروی دست نشانده خود را داشته باشند چراکه به وضوح مشخص است خودشان هم درگیر بازی با مهره های داعش شده اند و گاهی در بازی شطرنج گونه نیروهای تکفیری تروریستی کیش شده و مانند حملات اخیر در کشورهای اروپایی مات و مبهوت مانده اند.


گزارش از نازنین روزبهانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
لعنت بر داعش و لعنت بر بوجود آورندگان داعش.
آخرین اخبار