کاهش درآمدهای صنعت گردشگری لبنان به خاطر ناامنی

ناامنی در لبنان سبب شده تا سهم بخش گردشگری در درآمد ناخالص ملی این کشور از 22 درصد در سال 2010 به کمتر از 8 درصد در سال جاری میلادی برسد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، آمار و ارقام رسمی لبنان حاکی از آن است که بخش گردشگری این کشور در حوزه درآمد ملی بسیار افت کرده است.

دلیل این افت به کاهش گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس به لبنان برمی گردد، چرا که این افراد به نسبت دیگر گردشگران پول بیشتری را هزینه می کردند.

جان بیروتی دبیرکل اتحادیه سندیکای گردشگری لبنان در این باره گفت: شمار گردشگران خارجی که در سال های 2014 و 2015 به لبنان آمده اند، تفاوت چندانی نکرده است.

وی تصریح کرد: شمار گردشگران دو سال گذشته، هرساله 1.2 میلیون گردشگر بوده است، درحالی که آمار گردشگران امسال تا ماه می (فرودین/ اردیبهشت) تنها 400 هزار گردشگر بوده است.

براساس آمارهای مرکز پژوهش های وزارت گردشگری لبنان، در سال 2015 شمار گردشگران خارجی از مرز 1.4 میلیون نفر گذشته تا رشدی معادل 16.3 درصد نسبت به سال 2014 داشته باشد که یک میلیون و دویست هزار نفر از لبنان دیدن کرده بودند.

آمارهای رسمی سال 2015 بیانگر آن است که گردشگران اروپایی در صدر لیست گردشگران خارجی به لبنان قرار دارند به طوری که از مجموع گردشگران خارجی به لبنان، 33 درصد اروپایی، 31.6 درصد عرب و 14.4 درصد آمریکایی هستند و نسبت باقی مانده را نیز گردشگران دیگر کشورها تشکیل می دهند.

دبیرکل اتحادیه سندیکاهای گردشگری لبنان با اشاره به این که از مجموع 23 هزار اتاق موجود در هتل ها برای گردشگران، 65 درصد آنها تا ماه می میلادی رزو شده است، تاکید کرد: البته شمار گردشگران تا پایان فصل گردشگری در لبنان که سپتامبر (مرداد/ شهریور) است، با کاهش مواجه خواهد شد.

بیروتی افزود: بیشتر گردشگران عرب که از لبنان دیدن می کنند، به صورت ویژه از عراق، اردن، سوریه و مصر می آیند، درحالی که ورود گردشگران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دلیل تنش بین این کشورها و لبنان در سال جاری کاهش یافته است.

دبیرکل اتحادیه سندیکای گردشگری لبنان به میزان ورود گردشگر در سال 2010 و پیش از بحران سوریه می پردازد و می افزاید: درآمد حاصل از گردشگری لبنان در سال 2010 بالغ بر 8.5 میلیارد دلار یعنی معادل 22درصد از درآمد ملی این کشور را تشکیل می داد، درحالی که در سال 2015 این میزان به 3.2 میلیارد دلار کاهش داشته است و در سال 2016 انتظار این را نداریم که از 3میلیارد دلار یعنی کمتر از 8درصد درآمد ملی لبنان فراتر رود.

حسن الحاف تحلیلگر اقتصادی لبنانی به آناتولی گفته است: بخش گردشگری لبنان در سال 2010 سال پرباری را نسبت به سال های گذشته اش تجربه کرد و توانست در این سال رکورد ورود گردشگر را بشکند، به طوری که شمار گردشگران خارجی به این کشور با 17 درصد رشد نسبت به سال 2009 به 2.17 میلیون نفر رسید.

الحاف تاکید کرد: شمار گردشگران عرب در سال 2010 از مرز 890 هزار نفر گذشت، درحالی که این میزان در سال 2009 ، تنها 78 هزار نفر بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار