ساری،

کاشت گوجه گیلاسی محلی از مازندران تا آپارتمان

این روزهای کمتر زمین های کشاورزی در مازندران است که یک محصول کشاورزی در آن کشت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، تابستان فصل پر کار و تلاش شالیکاران و باغداران شمالی است، کشاورزانی که در کنار کار و تلاش در شالیزارها و باغ های هلو و شلیل بخشی از فعالیت روزانه کشاورزی خود را به کشت هندوانه، خربزه،خیار و گوجه می پردازند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود با بیان اینکه نخستین برداشت گوجه فرنگی در 4 هزار متر مربع از زمین های کشاورزی روستای برگه بخش گهرباران میاندورود انجام شد، میزان عملکرد آن را در هر هکتار 17 تن اعلام کرد.

سید شبر موسوی با بیان اینکه 156 هکتار از مزارع روستای برگه امسال به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافت، افزود: پیش بینی می شود 2 هزار و 652 تن گوجه فرنگی امسال در این روستا تولید شود.

بوته های گوجه های گیلاسی هم در کنار بوته های گوجه های فرنگی رشد و نمو می کنند و به عنوان گوجه محلی در بازار سنتی و روز ساری و دیگر شهرهای مازندران به فروش می رسد. این گوجه های مخصوص، خاص زمین های زراعی مازندران، گلستان و گیلان است.

اما اگر شما دوست دارید این محصول را در خانه خود و در هر کدام از شهرهای ایران عزیز کشت کنید، امکان پذیر است تا در یک عصر تابستانی و دل‌انگیز کنار خانواده خوردن نان و کباب داغ با چند گوجه گیلاسی و فلفل کبابی را بچشید.

کاشت گوجه گیلاسی (مینیاتوری) در منزل یا آپارتمان:

برای کاشت گوجه گیلاسی در منزل احتیاج به داشتن یک بالکن بزرگ برای خانه های آپارتمانی

، بذر مرغوب گوجه گیلاسی و گلدان و خاک مناسب است.

برای کاشت بذر ها ابتدا گلدان های نشا رو آماده می کنیم و بذر ها رو در فاصله نیم سانتی متری خاک می کاریم در هر گلدان می تونیم 5 الی 10 بذر بکاریم.

پس از کاشت بذر گوجه گیلاسی گلدان رو آبیاری می کنیم سعی کنید حد اقل هر 2 روز یک بار آب بدید. زمان کاشت گوجه گیلاسی از اواسط فروردین ماه شروع می شود و تا تابستان هم می تواند ادامه داشته باشد اما بهترین زمان کاشت اوایل فروردین ماه است.

بعد از اینکه گوجه های گیلاسی را کاشتیم حدود یک هفته تا 10 روز طول می کشد تا بذر ها جوانه بزنند و بعد از جوانه زنی، حدود 2 هفته کافی است تا گوجه ها وقتی سه برگی شدند به گلدان اصلی انتقال بدهیم.

برای انتقال نشاء گوجه گیلاسی یک گلدان به قطر 20سانتی متر و ارتفاع حدود 30 سانتی متر کافی است و به اندازه کافی خاک در گلدان می ریزیم، یک عدد نشاء را که از گلدان نشاء در آوردیم درون خاک قرار می دهیم و بعد خاک را دوباره اضافه می کنیم .

در هنگام نشاء هیچ وقت خاک دوباره ریخته شده را با دست فشار ندید که به نشاء صدمه وارد می کند برای اینکه خاک سفت بشود فقط کافی هست که آبیاری کنید، پس از چند بار آبیاری خاک خود به خود تثبیت می شود.

پس از انتقال نشاء باید گلدان حتما در جایی قرار بگیرد که نور کافی به گیاه برسد تا بتواند رشد خوبی داشته باشد.

رفته رفته با گرم شدن هوا چون محیط گلدان کوچک است و ریشه گیاه هم به سرعت آب را جذب می کند،  باید هر روز به این گیاه آب بدهید.

رشد گیاه بسیار زیاد و به سرعت گل و میوه می دهد ولی باید در نظر داشته باشید برای اینکه میوه هایی اورگانیک و طبیعی داشته باشید هرگز از کود های شیمیایی استفاده نکنید و گرنه اگر می خواهید از کود یا سم شیمیایی استفاده کنید بهتر است اصلا نکارید اینجوری به کشاورزی پایدار هم کمک می کنید و هنگامی که دارید گوجه های گیلاسی تولید خودتون را می خورید با لذت تمام میل می کنید و مطمئن هستید که خواص کاملی دارد و عاری از هر گونه املاح شیمیایی هست.

حدود 2 ماه طول می کشد تا میوه هایی قرمز رنگ و خوشه های ناز و خوشگل گوجه های گیلاسی شما برسند و بتوانید میل کنید البته چون میوه ها به تدریج می رسند شما کل تابستان را گوجه گیلاسی دارید و با مصرف تازه به تازه می توانید لذت بسیار زیادی ببرید.

هر چه تعداد گلدان هایی که می کارید بیشتر باشد قاعدتا گوجه گیلاسی بیشتری خواهید داشت.

هر گلدان حدود 60 تا 70 عدد گوجه در طول دوره می دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لنجابی 09186001355همرا
۱۲:۱۵ ۲۱ دی ۱۳۹۸
200کیلو بذر گوجه محلی شیراز دارم برای فروش