ساداتیان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مردم آمریکا در صورت انتخاب ترامپ باید عوارضش را تحمل کنند

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: "ترامپ" تجربه کافی در امور سیاسی و امنیتی جهان را ندارد و بعید است در انتخابات پیروز شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "سید جلال ساداتیان" کارشناس سیاست خارجی و کاردار سابق ایران در لندن پیرامون اظهارات اخیر "دونالد ترامپ" مبنی بر نگرانی از احتمال تقلب در انتخابات سراسری آمریکا اظهارداشت: ترامپ تا به حال حرف‌های غیراصولی زیادی زده و جنگ روانی گسترده‌ای را علیه رقیبش پیگیری کرده است.

 وی ادامه داد: سیستم انتخاباتی آمریکا تاکنون سابقه‌ای از مسئله تقلب را نشان نداده و به نظر می‌رسد که چنین چیزی واقعیت نداشته باشد و ترامپ از این حربه برای توجیه شکست احتمالی خود استفاده می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به نتایج اخیر یک نظرسنجی که برتری دو درصدی ترامپ را نشان می‌داد با اشاره به اینکه نمی‌توان نتایج نظرسنجی‌ها را مبنای قضاوت قرار داد گفت: با توجه به اینکه در نظر سنجی‌ها سوالات متفاوتی مطرح می‌شود ممکن است که نتایج با هم فرق کنند کما اینکه در کنار نظرسنجی مذکور یک آمار دیگر از برتری 6 درصدی هیلاری کلینتون حکایت می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات عامه پسند ترامپ به پیروزی وی منجر می‌شود یا خیر، اظهار داشت: پیش بینی آرا تقریبا غیرممکن است اما مجموعه ملت آمریکا -نه اقشار خاص این کشور- عاقل هستند و بعید است که برای اداره امور کشورشان آن هم در شرایط بحرانی امروز دنیا فرد دیوانه‌ای مانند ترامپ را با وجود اینکه تجربه کافی در امور سیاسی و امنیت جهان ندارد را انتخاب کند و اگر هم این انتخاب را کردند باید عوارضش را تحمل کنند. با توجه به اختلافاتی هم که در داخل حزب جمهوری خواه وجود دارد به نظر می‌رسد که هم حزبی‌های او هم راضی به این امر نیستند، البته باید منتظر نتیجه آرا بود و اینکه مردم در نهایت به چه کسی رأی می‌دهند.

ساداتیان درخصوص افشای ایمیل‌هایی که برنامه‌ریزی حزب دموکرات برای کنار زدن "برنی سندرز" را نشان می‌داد گفت: این ایمیل‌ها در ابتدا موجی را ایجاد کرد اما حمایت شخصِ سندرز از کلینتون در اجلاس دموکرات‌ها تنش را فرو نشاند.

وی در ارزیابی اینکه پیروزی کدامیک از کاندیداها برای ایران مثبت‌تر خواهد بود گفت: تجربه نشان داده که جمهوری خواهان از آنجا که نماینده اسلحه فروشان هستند، بیشتر به دنبال ایجاد بحران و جنگ بوده‌اند اما در آن سو دموکرات‌ها به عنوان نمایندگان نفت فروشان، بیشتر به دنبال توسعه اقتصادی و فعالیت‌هایی از این دست می‌باشند و به طور کلی چون عقلانیت بیشتری بر اعضای حزب دموکرات حاکم است بهتر می‌توان با آنها کنار آمد، البته این حرف مطلق نیست اما سوابق عملکرد آنها نشان می‌دهد که جنگ طلبی کمتری نسبت به جمهوری خواهان دارند.

این دیپلمات سابق کشورمان در پایان تصریح کرد: ما به هر صورت باید متکی به خود باشیم و به اقتضای عملکردی که از طرف مقابل می‌بینیم سیاست‌های خود را پیش ببریم اما به طور کلی به لحاظ اینکه نوع گفتار، رفتار و تعامل کلینتون در مقابل ترامپ از عقلانیت بیشتری تبعیت می‌کند به نظر می‌رسد که پیروز انتخابات دموکرات‌ها باشند و ادامه سیاست‌های آنان به نفع ایران خواهد بود.

انتهای پیام/

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار