ریاست اجرایی:

ممکن است انتخابات در زمان معین آن برگزار نشود

ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی می گوید که رهبران حکومت برای آوردن اصلاحات درنظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات تا پایان امسال در مشورت با نهادهای ذی ربط کار می کنند.

ممکن است انتخابات در زمان معین آن برگزار نشودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، امید میثم، معاون سخنگوی ریاست جمهوری موجودیت هرنوع اختلاف دیدگاه را میان ریاست جمهوری و ریاست اجرایی مبنی برآوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات پارلمانی رد کرد.

آقای میثم گفت:" کدام اختلافی نظر در امر اصلاحات نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات میان ریاست جمهوری و ریاست اجرایی وجود ندارد هر دو رهبر با مشوره هم در تلاش تطبیق اصلاح نظام انتخاباتی است."

اما نهاد های ناظر برانتخابات می گوید که یکی از دلایلی که پروسه اصلاح نظام انتخاباتی با بن بست مواجه شده است موجودیت اختلافات میان ریاست جمهوری و ریاست اجرایی است.

مسئولان نهادهای ناظر برانتخابات روز گذشته با ارسال نامه ای سرگشاده به حکومت گفتند که حلقات درون نظامی، تلاش دارند تا مانع اصلاحات و برگزاری انتخابات پارلمانی شوند.

اما ریاست اجرایی آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات را یک امر حتمی و ضرور می دانند.

آقای میثم افزود:" اصلاح نظام انتخاباتی یکی از تعهدات اساسی حکومت به مردم وجامعه جهانی است، حکومت متعهد است که این روند هرچه زودتر عملی شود؛ اما در حال حاضر رایزنی و مشوره با نهاد های ذی ربط از جمله دادگاه عالی و وزارت عدلیه جریان دارد.امیدوار هستیم که رهبران حکومت با توجه با مشوره های که دارد اصلاحات صورت بگیرد، آوردن اصلاحات شرط اساسی برای برگزاری انتخابات است".

معاون سخنگوی ریاست اجرایی اما می گوید در وضعیت فعلی افغانستان ممکن است انتخابات در زمان معین آن برگزار نشود.

وی دراین زمینه گفت:"تلاش ها جریان دارد که باتوجه به وقت تعیین شده انتخابات برگزار شود ازاین که افغانستان در شرایط خاص قرار دارد تهدید وبحران ها زیاد است اگر با تاخیر هم که شده ما انتخابات را برگزار میکنم".

این اظهارات درحالی مطرح می شود که نهادهای ناظر برانتخابات از مساله تاخیر روند اصلاحات نظام انتخاباتی ابراز نگرانی کرده و گفته است که اگر این پروسه با چنین سرعتی به پیش برود ممکن است فرصت برگزاری انتخابات حتی در بهار سال آینده نیز از دست برود.

پس از آن که فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد تشکیل وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی از سوی شورای ملی رد شد آوردن اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی با بن بست ویک نوع پیچیدگی مواجه شده است.

در شرایط فعلی براساس معلومات نهاد های امنیتی، کشور در وضعیت بحرانی مواجه است که این روزها شاهد بلند ترین تهدیدات امنیتی می باشد و تامین امنیت برگزاری انتخابات یکی از موضوعاتی است که نگرانی جدی  حکومت را به همراه دارد.

به نوشته جمهور؛ کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ ۲۴ماه میزان امسال را تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی تعیین کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، ریاست ، اجرایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار