«گفتگو و عقلانیت در سیره امام رضا (ع)»؛ شعار جشنواره رضوی

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با شعار «گفتگو و عقلانیت در سیره امام رضا (ع)» پنج‌شنبه 21 مرداد ماه افتتاح می‌شود.

«گفتگو و عقلانیت در سیره امام رضا (ع)؛ شعار جشنواره رضوی
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) که امروز در حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اعلام این خبر که چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با شعار «گفتگو و عقلانیت در سیره امام رضا (ع)» برگزار می‌شود، اظهار داشت: امام هشتم شیعیان حدیثی دارند با این مضمون که دوست هر کس عقل اوست، دشمن هر کس جهل اوست. پس در مطالعات اسلامی جهل در مقابل عقل قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب اسلامی معتقد است امروزه جهالت مدرن دنیا را فرا گرفته است و گروه‌های تکفیری از سوی جهالت مدرن این وضعیت را به وجود آورده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: امسال چهاردهمین جشنواره امام رضا (ع) برگزار خواهد شد. 14 سال است که در کشور ما عطر امام رضا (ع) و شمیم دهه کرامت به این شیوه پیچیده و ما شیعیان افتخار می‌کنیم که میزبان امام معصوم در کشورمان هستیم. 

ابراهیمی ترکمان گفت: این امر باعث شد که بسیاری از هنرمندان با آثار هنری خود ارادتشان را به امام رضا (ع) نشان بدهند.

وی ادامه داد: افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) روز پنج‌شنبه 21 مرداد برگزار خواهد شد. در این جشنواره از شرکت‌کنندگان کشورهایی چون بلژیک، لبنان، سنگال، اندونزی و ... تجلیل خواهد شد.

ترکمان ادامه داد: خوشبختانه امسال دبیرخانه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به صورت دائم تأسیس شد و در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استقرار یافت. هم‌اکنون بیش از 77 کشور مجری جشنواره هستند و با توجه به آنکه در سال 2017 شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان شناخته شده، 18 نفر از خادمان فرهنگ رضوی که پیش از این به عنوان برگزیدگان دوره‌های گذشته جشنواره معرفی شده بودند، مجددا به این جشنواره دعوت شدند.
 
رئیس سازمان فرهنگ  ارتباطات اسلامی اظهار داشت: دعوت‌نامه هایی تدوین شده و بسته‌های فرهنگی برای 45 کشور ارسال شده است. کارگروه‌های علمی نیز برای ترویج فرهنگ رضوی تعریف شده. همچنین در چهاردهمین دوره جشنواره رضوی پژوهشگران فرهنگ رضوی مورد توجه قرار گرفتند و مقالات برتر پیش همایش بانوان خادم فرهنگ رضوی چاپ شده است.

ابراهیمی ترکمان افزود: پروژه کتاب‌شناسی امام رضا (ع) نیز هم‌اکنون شروع شده و کتاب «امام مهربانی‌ها» بار دیگر به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شده است.

وی تصریح کرد: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) از ظرفیت مجازی نیز استفاده کرده و با شکل دادن برنامه خرد جمعی و هم‌افزایی نهادهای مرتبط، کشورهای همجوار را با فرهنگ رضوی آشنا کرده است. امروزه از آسیای مرکزی و قفقاز آثار زیادی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و این در صورتی است که این کشورها قبل از برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) شناختی از فرهنگ رضوی نداشتند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: در بخش بین‌الملل نیز توجه ویژه‌ای به تألیف و ترجمه کتاب داریم. کسانی که شعری سروده‌اند کار هنری خلق کرده‌اند یا از طریق تأسیس مدرسه به فعالیت در حوزه‌های علمیه به ترویج فرهنگ رضوی پرداختند، برای شرکت در جشنواره امام رضا(ع) دعوت شده‌اند.

وی افزود: برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در کشورهای چون اندونزی، اوگاندا، قزاقستان، قطر، تانزانیا، لبنان، چین، سنگال، لیبریا، گرجستان و کلمبیا برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:‌ خوشبختانه با توجه به آنکه فرهنگ اهل بیت از طریق فیلم به  کشورهای دیگر معرفی شده، فرهنگ رضوی از مرزهای کشور ما عبور کرده و کشورهای دیگر به این فرهنگ علاقمند شده‌اند.

همچنین جعفری مدیر بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: هم‌‌اکنون 565 هزار و 256 نفر در برنامه‌های رقابتی ملی و بین‌المللی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شرکت کرده‌اند. یعنی در بخش نهضت کتابخوانی رضوی 235 هزار و 282 نفر، در بخش احادیث رضوی 65 هزار و 400 نفر، در بخش دل‌نوشته‌ای به امام رضا (ع) 137 هزار و 800 نفر در بخش کودک و نوجوان 52 هزار و 238 نفر و در بخش تولیدات علمی، فرهنگی مطبوعاتی و دیجیتالی 74 هزار و 718 نفر به رقابت پرداخته‌اند.

وی افزود: همچنین 264 هزار و 836 اثر علمی فرهنگی، مطبوعاتی و دیجیتالی تولید شده است.

مدیر بخش بین‌‌الملل جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) اظهار داشت: هم اکنون 35 دانشگاه مادر با طرح نهضت رضوی دانشگاه‌ها وارد عرصه جشنواره امام رضا (ع) شدند. در بخش کودک و نوجوان نیز 31 استان کشور و بیش از 720 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جشنواره مشارکت کرده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار