اهواز؛

زمین های کشاورزی غرق شدند!

چرا با آگاهی از عدم لایروبی زهکش، رسوب‌گذاری لوله، رشد و گسترش نیزارها و در معرض خطر قرار گرفتن اراضی کشاورزی مردم منطقه، این بند و کانال‌های انحرافی احداث شده است؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرماندار هویزه با انتقاد از عدم نظارت بر احداث کانال‌ها و بندهای انحرافی در مسیر زهکش‌های  CMDو EMD در منطقه هویزه که توسط شرکت نفت احداث شد، گفت: تمام اراضی کشاورزی هورت‌العباس به علت طغیان زه‌آب‌ها به زیر آب رفته‌اند. بنابراین سازمان آب و برق و نهادهای متولی باید به صورت ضرب‌الاجلی اقداماتی انجام دهند.

سعید کعبی در خصوص زهکش‌های اراضی کشاورزی هویزه اظهار کرد: در این اراضی یک زهکش CMD و یک زهکش EMD وجود دارد. زهکش CMD به طول 52 کیلومتر که 38 کیلومتر آن در هویزه و 14 کیلومتر دیگر در دشت آزادگان قرار دارد و در سال 72 احداث شد. زهکش EMD نیز در سال 78 به طول 44 کیلومتر در هویزه احداث شده است.

 وی افزود: این دو زهکش در یک نقطه در هویزه با هم پیوند خورده و بنابراین به یک زهکش واحد 96 کیلومتری تبدیل می‌شوند قاعدتا طبق قانون این زهکش‌ها باید هر 3 تا 5 سال لایروبی شوند. زه‌آب‌های حدود 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی به این دو زهکش می‌ریزد و عمده این زه‌آب‌ها مربوط به هویزه نیست و از بالادست هویزه یعنی شهرستان دشت آزادگان به این دو زهکش‌ سرازیر می‌شود.

 

کعبی با بیان این‌که کیلومتر 27 این زهکش‌ها تا انتهای آن به شدت دچار گرفتگی و رسوبگذاری شده است، تصریح کرد: موانع بسیاری نیز نظیر رویش متراکم علف‌های هرز، تخریب دیواره‌ها و رسوب‌گذاری در کف زهکش و تبعات ناشی از لوله‌گذاری زیر جاده ارتباطی الهاسی وجود دارد. کیلومتر 44 این زهکش یعنی محل ادغام دو زهکش CMD با EMD به شدت دچار گرفتگی شده و عرض کم زهکش پاسخگوی زه‌آب‌ها نیست؛ بنابراین تمام اراضی کشاورزی اطراف هورت‌العباس به زیر آب رفتند.

 وی خاطرنشان کرد: سازه انتهای زهکش سراسری به صورت ثقلی عمل می‌کند و پاسخگوی عبور جریان زه‌آب‌ها نیست و نیاز شدیدی به یک ایستگاه پمپاژ دارد. شرکت نفت در سال‌های گذشته با احداث کانال‌ها و بندهای انحرافی از کیلومتر 27 تا 52 و در انتهای سازه این زهکش، دستکارهایی انجام داده که این دستکاری‌ها حتما با هماهنگی متولی اصلی یعنی وزارت نیرو صورت گرفته است.

فرماندار هویزه عنوان کرد: اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چرا با عدم لایروبی زهکش‌های این منطقه به مدت دو دهه و علم به وابستگی ارتزاق و معیشت مردم منطقه به اراضی کشاورزی هیچ برنامه‌ریزی مشخصی انجام نشده است؟ و چرا قصد دارند قصور را به گردن فردی دیگر بیاندازند؟ سوال دیگر این است که چرا زمانی‌که می‌دانند بیش از دو دهه لایروبی زهکش‌ها انجام نشده، به شرکت نفت اجازه احداث بند و کانال‌های انحرافی در این منطقه داده شده است.

 کعبی با بیان این‌که احداث کانال‌های انحرافی در مسیر زهکش توسط شرکت نفت باعث کاهش سرعت جریان آب شده است، گفت: با فشارهایی که اخیرا از سوی معترضان وارد شد، موضوع احداث بند انحرافی در انتهای زهکش توسط شرکت نفت را اعلام کردند که این موضوع نشانگر ضعف مدیریتی یا عدم نظارت نهادهای متولی است.

وی ادامه داد: اگر قرار است در انتهای زهکش بند یا کانال انحرافی احداث شود، باید بر مبنای اصول کارشناسی و اخذ تمهیدات لازم باشد. چرا با آگاهی از عدم لایروبی زهکش، رسوب‌گذاری لوله، رشد و گسترش نیزارها و در معرض خطر قرار گرفتن اراضی کشاورزی مردم منطقه، این بند و کانال‌های انحرافی احداث شده است؟ و اگر این اقدام بدون اطلاع سازمان آب و برق انجام شده، چرا این سازمان اقدام به اقامه دعوی قضایی علیه شرکت نفت نمی‌کند؟

 
کعبی با انتقاد از عدم نظارت بر احداث کانال‌های انحرافی شرکت نفت در مسیر زهکش‌ها بیان کرد: در کنار این اقدام شرکت نفت، باید توجه داشت که متولی اصلی این امر وزارت نیرو است و باید پاسخگو باشد. البته زهکش نیز دارای نواقص بسیاری است. برای مثال این چنین زهکشی با عرض 70 تا 80 متر نیاز به سازه عریضی دارد اما سازه کنونی غیراستاندارد و با پهنای کم است.

وی در خصوص اقدامات موسسه جهاد نصر در قالب اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در هویزه اظهار کرد: اصلاح اراضی، افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و جلوگیری از مهاجرت روستائیان از اهداف این طرح است که میلیاردها تومان نیز در راستای تحقق این اهداف هزینه شد، بنابراین موسسه جهاد نصر باید مطالبات دقیقی در خصوص اقدامات خود داشته باشد.

فرماندار هویزه تصریح کرد: با برخی اقدامات موسسه جهاد نصر در منطقه متأسفانه شاهد برگشت آب و حرکت آب در جهت عکس هستیم. یعنی آب از زهکش اصلی به زهکش‌های فرعی شماره 1 و 2 و در نهایت به لترال‌های اراضی کشاورزی باز می‌گردد. بنابراین به جای شست‌وشوی اراضی با آب شیرین و انتقال زه‌آب‌های حاصل به زهکش‌های فرعی شماره 1 و 2 و در نهایت زهکش اصلی، مسیر حرکت زه‌آب‌ها معکوس شده و آب شور وارد اراضی کشاورزی می‌شود.

کعبی ادامه داد: با تداوم این روند اراضی کشاورزی لم‌یزرع و بایر می‌شوند و جهاد نصر اکنون قصد تحویل دادن اراضی مذکور را دارد. تست لترال‌ها یکی از نکاتی است که در زمان تحویل اراضی به بهره‌برداران انجام می‌شود اما وقتی لترال‌ها زیر آب شور قرار دارند، چگونه می‌توان آن‌ها را تست کرد؟

وی با بیان این‌که هدف دولت خدمت‌دهی به مردم کشور است، خاطرنشان کرد: سال گذشته 16 تا 17 میلیارد تومان برای لایروبی زهکش‌ها نیاز بود و اکنون این رقم به 26 میلیارد تومان افزایش یافته است. استاندار نیز در دو سفری که به هویزه داشت، این موضوع را مورد پیگیری جدی قرار داد و بر تأمین اعتبارات مورد نیاز جهت لایروبی زهکش‌ها تأکید کرد.

کعبی با اشاره به صحبت‌های استاندار در خصوص حل مشکل طغیان زه‌آب‌های اراضی هویزه و دشت‌آزادگان عنوان کرد: تاکنون موضوع عدم لایروبی زهکش‌های این منطقه و احداث کانال‌ها و بندهای انحرافی توسط شرکت نفت در مسیر این زهکش‌ها مسکوت مانده بود اما آقای شریعتی فضای بازی برای طرح این موضوع ایجاد کرد و شخصا پیگیر این مساله شد؛ اقدامات استاندار در این زمینه شایسته تقدیر و تشکر است و مسئولان متولی امر زهکش‌ها، باید به صورت ضرب‌الاجلی اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.