پیش بینی عمر کمتر از 10 سال برای آبخوان ها و دشت های خراسان رضوی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت : متاسفانه سیاری از آبخوان ها و دشت های استان کمتر از 10 سال دیگر عمر خواهند کرد و با ادامه ی این روند ، کشاورزی و زندگی و حیات هم در این دشت ها همین مدت دوام خواهد داشت.

پیش بینی عمر کمتر از 10 سال برای آبخوان ها و دشت های خراسان رضوی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی از مشهد، علیرضا عامری گفت :با کسری مخزن سالیانه یک میلیارد و 117 میلیون مترمکعب آب در استان ، ما اکنون بیشتر از میزان آبی که به داخل زمین نفوذ می کند، برداشت می کنیم .

وی افزود: از این میزان 800 میلیون مترمکعب سالیانه کسری مخازن آب زیر زمینی مربوط به اضافه برداشت از چاه های مجاز است ؛ یعنی چاه های مجاز بیشتر از مجوز قانونی خود استفاده می کنند در حالی که چاه های غیرمجاز فقط 200 میلیون مترمکعب برداشت می کنند و این یعنی چاه های دارای پروانه 4 برابر بیشتر از چاه های غیر مجاز در اضافه برداشت از آبخوان ها نقش دارند.

عامری گفت : تنها وسیله ای که می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند ، نصب کنتور هوشمند است که در چند سال گذشته با همت و همکاری کشاورزان نصب شد و اکنون وارد مدار بهره برداری شد ه است .

معاون حفاظت و بهره برداری افزود :کارت شارژ کنتورهای هوشمند همچون کارت های بنزین عمل کرده و به کشاورزان اجازه می دهد به اندازه حجم آب مندرج در پروانه بهره برداری از چاه برداشت کنند و برداشت اضافه وجود ندارد.

وی افزود :با توجه به این که کمبود آب در استان جدی است لذا ضرورت دارد در بخش کشاورزی میزان تولید و سطح زیر کشت و الگوی کشت را مدیریت کرده تا با کم آبی سازگاری صورت گیرد، چرا که در شرایط بحران آب کاهش برداشت از منابع آب در همه بخش ها به ویژه کشاورزی ضرورت می یابد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار