ساری،

شبکه مازندران با رؤيای آهنی

فیلم مستند رؤیای آهنی به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه کنندگی میترا روحی منش این روزها روی میز تدوین قرار دارد تا با پایان تدوین به نمایش عمومی برسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،تدوین فیلم مستند رؤیای آهنی را یاسر طالبی به همراه Hagen Muhe آلمانی انجام می دهد.

همچنین موسیقی فیلم را حسین میرزاقلی در کشور اوکراین می سازد که با پایان تدوین و ساخت موسیقی به نمایش در خواهد آمد.

فیلم مستند رویای آهنی با استفاده از مستندات تاریخی، چگونگی ساخته شدن راه آهن ایران و سیر تکامل مهندسی ساخت و تاثیر راه آهن ایران بر آینده جنگ جهانی دوم و ایران را بررسی می کند.

این فیلم با استفاده از مجموعه ای غنی از تصاویر آرشیوی دهه ۴۰ میلادی، مراحل ساخت راه آهن سراسری ایران ، رویدادهای جنگ جهانی دوم و بخشی از زندگی مردم ایران در سال های اشغال را به تصویر می کشد.

بخشی از این تصاویر که پس از ساعت ها تحقیق و رایزنی از آرشیوهای دانمارک و آلمان به دست آمده، شامل فیلم های کمتر دیده شده از بارگیری تسلیحات امریکا و بریتانیا را در خلیج فارس و انتقال آن به دریای کاسپین نشان می دهد.

در هیچ منابع تصویری به شکل مستند به نقش تعیین کننده راه آهن ایران در پیروزی متفقین که چرچیل آن را پل پیروزی نامیده بود، اشاره ای نشده است.

آمریکا و بریتانیا با تجهیز ارتش شوروی به آن کمک کرد تا نظامیان آلمانی را در دروازه های شهر استالینگراد نابود کند، به همین خاطر ایران پل پیروزی متفقین لقب گرفت.

فیلم های به دست آمده از این عملیات، تصاویر بی نظیری را از راه آهن تازه احداث شده ایران به نمایش می گذارد.

خط سیر روایی فیلمنامه بر اساس پژوهش های میدانی و کتابخانه ای و منابع آلمانی و دانماركی نوشته شده است.

ما در طول سفر بر روی خطوط راه اهن شمال ایران به مشاهده چشم اندازهای زیبا نشسته و با تاریخ و سرگذشت افراد مختلف آشنا می شویم.

همچنین داستان هایی از موفقیت و فجایعی که باعث پیشرفت های بعدی مهندسان راه آهن شد را خواهیم شنید.

ما نقش راه آهن سراسری ایران را در پیروزی متفقین بر آلمان هیتلری خواهیم فهمید.

به قول فرماندهان متفقین: اگر راه آهن سراسری ایران نمی بود شاید نقشه جهان شکل دیگه ای به خود می گرفت.

این مستند نیمه بلند محصول صدا و سیمای مازندران با مشارکت مرکز سیمای استانها در مدت زمان52 دقیقه تولید شد و به مدت دو سال و بیش از 30 جلسه در تهران، سوادکوه، قائمشهر، ساری ، بندر ترکمن و نورمبرگ آلمان تصویربرداری شده است و در حال حاضر مراحل نهایی تدوین و ساخت موسیقی را سپری می‌کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار