نیوزویک: ایران با معضلات امواج گرما، آتش سوزی جنگلها و توفان شن مواجه است

وبسایت نیوزویک در گزارشی به بررسی خشک شدن دریاچه های ایران و اثرات زیست محیطی آن پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت نیوزویک در مطلبی نوشت: ایران در تابستان سال جاری میلادی، با پدیده های زیست محیطی زیادی از جمله آتش سوزی در جنگل ها، موج گرما در برخی استانها و تهدید توفان شن در تهران مواجه شده است. 

دریاچه نمک در استان قم که زمانی 200 هزار هکتار بود، بخاطر تغییرات آب و هوایی، ساخت و ساز سدها و تخلیه منابع آب زیرزمینی به کلی خشک شده است.

سید "احمد شفیعی،" معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان قم از کشف چهار مرکز گرد و غبار و شن با مساحت 40 هزار هکتار در بستر این دریاچه خبر داد. وی در این خصوص گفت: در شعاع 50 کیلومتری اطراف این دریاچه هیچ روستا و پوشش گیاهی دیده نمی شود و همه زمین های آن به کلی نابود شده است.

این گرد و غبار استان های مجاور از جمله تهران را هم تهدید می کند.

سید "رحمان دانیالی،" مدیر کل حفاظت از محیط زیست قم بحران این دریاچه را با دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران مقایسه کرد و گفت: مقامات باید گسترش فضای سبز شهری را در اولویت برنامه های خود قرار دهند. متأسفانه بحران دریاچه قم تنها یکی از بحران های موجود در ایران است.

"خداکرم جلالی،" رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری ایران در این خصوص گفت شرایط در استان سیستان و بلوچستان در مرز افغانستان هم بسیار بحرانی است.

تلاشها در سطح ملی و بین المللی برای احیای دریاچه هامون در مرز ایران و افغانستان ادامه دارد. هامون از سه دریاچه کوچک تشکیل شده است و از رودخانه هیرمند تغذیه می کند؛ اما خشکسالی، استفاده از آب برای آبیاری و ساخت و ساز چهار مخزن در سیستان و بلوچستان باعث کمبود آب این دریاچه شده است. خشکسالی این دریاچه ها ذرات گرد و غباری را ایجاد می کند که بحرانی جدی برای سلامت محسوب می شود. 

به نوشته نیوزویک، بادهای 120 روزه سیستان هم که از 20 اردیبهشت تا پایان شهریور می وزند، هم اکنون با سرعت بیشتری حرکت می کنند و حتی مدت آنها به 170 روز هم رسیده است.

"علیرضا خسروی،" مدیر گردشگری و مرکز میراث فرهنگی زابل اعلام کرد: در گذشته مردم از این 120 روز برای به حرکت درآوردن آسیاب های بادی و خنک کردن هوا استفاده می کردند؛ اما حالا این بادها با عبور از بسترهای خشک رودخانه ها توفانی از شن و گرد و غبار ایجاد می کند.

این توفان های شن در جنوب غربی ایران با درجه حرارت بالا همزمان شده است. در بندر ماهشهر در استان خوزستان، شاخص حرارتی در 2 ژوئیه (12 تیر) بالای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتی گراد) گزارش شده است. گذشت چندین دهه استفاده نامناسب از آب، تخلیه آب های زیرزمینی و اقداماتی که اثرات مخربی بر محیط زیست گذاشته است، تلفات زیست محیطی ناگواری را برای آینده ایران بوجود خواهد آورد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار