آمریکا از عضویت افغانستان در سازمان جهانی تجارت استقبال کرد

پس از اینکه افغانستان توانست به عنوان صد و شصت و چهارمین عضو سازمان جهانی تجارت انتخاب شد، ایالات متحده امریکا از عضویت افغانستان در این سازمان استقبال کرد.

استقبال امریکا از عضویت افغانستان در سازمان جهانی تجارتبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، پس از اینکه افغانستان توانست به عنوان صد و شصت و چهارمین عضو سازمان جهانی تجارت انتخاب شود، از عضویت این کشور در این سازمان استقبال کرد.

سازمان تجارت جهانی برای افغانستان پنج سال وقت داده بود تا تمام قوانین خود را مطابق با معیارهای این سازمان عیار سازد.

سفارت امریکا در کابل با نشر خبرنامهء گفته است که به دلیل همکاری های هر دو کشور، افغانستان عضویت سازمان جهانی تجارت را گرفته است.

در خبرنامه آمده است که روز گذشته افغانستان رسما به سازمان جهانی تجارت پیوست و یکصد و شصت و چهارمین عضو این نهاد شده است.

ایالات متحدۀ امریکا از عضویت افغانستان در سازمان جهانی تجارت جهانی استقبال کرد و این کار را یک دست آورد بزرگ و تاریخی برای کشور دانسته است.

مایکل مک کینلی، سفیر ایالات متحدهء امریکا در افغانستان گفته است که عضویت افغانستان در سازمان جهانی تجارت یک "نقطۀ عطف" است.

آقای مک کینلی گفته است که واشنگتن با علاقه مندی زیاد منتظر همکاری های بیشتر با افغانستان در سازمان جهانی تجارت است.

این سفارت در خبرنامه افزوده است که حالا افغانستان از فرصت‌های جدید برای تجارت، بهبود دسترسی به بازارهای خارجی، و چشم انداز بهتر برای رشد اقتصاد بهره مند خواهد شد.

در همین حال مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع کشور با ابراز امیدواری گفت که افغانستان امروز می ‌تواند از تمام مزایای سازمان تجارت جهانی مانند ۱۶۳ کشور دیگر استفاده کند. 

آقای قوقندی گفت که کشورهای کمتر انکشاف یافته مانند افغانستان زمانی که عضویت سازمان تجارت جهانی را گرفتند، از یک و نیم تا سه درصد رشد اقتصادی داشته اند و کشور ما هم رشد اقتصادی واقعی سه درصدی با عضویت ما در سازمان تجارت جهانی داشته باشد.

در خبرنامه آمده است که افغانستان در بدل سود بردن از مزایای عضویت در سازمان جهانی تجارت، باید مقررات این سازمان را نیز عملی کند که یکی از این مقررات باز بودن بازارهای این کشور به روی اموال صادراتی ۱۶۳ عضو دیگر این سازمان است. 

کارشناسان اقتصادی این کار را به سود افغانستان نمی دانند و می گویند که کشوری که در صادرات و وارداتش توازن نسبی هم وجود ندارد چطور می تواند مفاد به دست آورد. 

سازمان تجارت جهانی برای افغانستان پنج سال وقت داده بود تا تمام قوانین خود را مطابق با معیارهای این سازمان عیار سازد.

بخدی نوشت: سازمان تجارت جهانی پیش از این ۱۶۳ عضو داشت و به استثنای ایران، تمامی همسایه‌های افغانستان عضویت آنرا دارند.

این سازمان در اول ژانویه سال ۱۹۹۵ ایجاد شد و مقر آن در شهر ژنو سویس است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار