سیاست‌های ترکیه منعطف می‌شود!/ ترمیم روابط آنکارا با مسکو و تل‌آویو

وب‌سایت "کانورسیشن" در گزارشی تغییر رویکرد سیاسی ترکیه در مدیریت تنش‌ها با مسکو و تل‌آویو را تحلیل کرد.

ترکیه منعطف می‌شود! / ترمیم روابط آنکارا با مسکو و تل‌آویو
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "کانورسیشن"، دولت سرسخت ترکیه اخیراً در کشمکش‌های سیاسی هیچگونه انعطافی از خود نشان نمی‌دهد. حتی این کشور در رابطه با نزدیکترین متحدانش نیز همین رویه را در پیش گرفته است. اما جالب است که دو روز آخر ماه ژوئن رویکرد ترکیه نسبت به بیشتر مسائل تغییر کرد.

در این راستا، آنکارا پشیمانی خود از سرنگونی جنگنده روسی در نوامبر 2015 را اعلام و مسکو از این اقدام استقبال کرد. اقدام بعدی آنکارا امضای  توافق با رژیم‌صهیونیستی بود که پایانی بر روابط تیره این دو سرزمین به حساب می‌آید. روند پیشرفت درگیری‌های مناطق مختلف اینگونه است: کشورها با هم می‌جنگند و پس از آن روابط آنها به سوی صلح و آشتی می‌رود؛ اما در خصوص ترکیه این مسئله کمی پیچیده‌تر است.

سیاست‌های «رجب طیب اردوغان،» نخست‌وزیر پیشین و رئیس‌جمهور کنونی ترکیه به گونه‌ای بوده که این کشور به هیچ وجه به صلح و آشتی رضایت نمی‌دهد مگر اینکه منافع خودش در میان باشد. با اینکه اردوغان سیاست‌های حزب عدالت و توسعه را در جهت به صفر رسیدن تنش با همسایه‌ها قرار داده، سال‌های اخیر مملو از تنش و درگیری و بیانیه‌های مصالحه‌ناپذیر بوده است.

تنش‌های سیاسی اخیر باعث شده ترکیه سُفرای خود را از سرزمین‌های اشغالی، سوریه، مصر، لیبی و اتریش خارج کند. تشدید تنش‌های ترکیه با روسیه و رژیم‌صهیونیستی کاملاً اجتناب‌پذیر بود؛ اما هیچکدام از این کشورها خواست سیاسی لازم برای حل مشکلات را نداشتند. اردوغان همیشه سیاست‌های رژیم‌صهیونیستی در قبال فلسطین را محکوم کرده و گاهاً از ادبیات رکیکی برای سرزنش مقامات این رژیم استفاده کرده‌است. وی پیش از این به هیچ‌وجه به عذرخواهی از روسیه به دلیل سرنگونی جنگنده این کشور رضایت نمی‌داد.

ایجاد روابط حسنه بین ترکیه و رژیم‌صهیونیستی مدتهاست ادامه دارد. رژیم‌صهیونیستی در سال 2013 از کشته شدن قربانیان حادثه «ماوی مرمره» رسماً عذرخواهی و پرداخت غرامت به خانواده آنها را قبول کرد. در ازای این اقدام رژیم‌صهیونیستی، ترکیه تمام دعاوی قانونی خود علیه این رژیم را در رابطه با حادثه ماوی مرمره متوقف کرد.

یکی از شرایط ترکیه برداشته شدن حصر دریایی نوار غزه بود. رژیم‌صهیونیستی نیز خواهان بسته شدن دفتر حماس در استانبول شد. تا مارس 2016 هیچکدام از این شرایط انجام نشدند؛ اما این دو سرزمین به یک توافق دست یافتند.

محاصره دریایی غزه ادامه دارد؛ اما ترکیه مجوز ارائه کمک انسان دوستانه به فلسطینی‌ها از جمله ساخت یک بیمارستان، یک نیروگاه برق و یک ایستگاه آب شیرین‌کُن را دریافت کرد. از طرف دیگر نیز دفتر حماس در ترکیه به شرط اینکه فعالیت‌های تروریستی را برنامه ریزی نکند، برقرار می‌ماند.

در حال حاضر قضاوت درمورد اقدامات و رویکردهای جدید ترکیه دشوار است؛ اما دو نکته واضح و آشکار است. مورد نخست، ذهنیت سیاستمداران ارشد ترکیه کاملاً تغییر کرده است و به نظر می‌رسد آنها با حسن‌نیت به مسائل نگاه می‌کنند. گذشته از این، احتمالاً این مقامات به این باور رسیده‌اند که ترکیه نمی‌تواند به خودکفایی کامل برسد.

وابستگی ترکیه به صنعت گردشگری یک مثال واضح است. این کشور به دلیل ناامنی‌های اخیر ممکن است 12 میلیارد دلار را از دست بدهد. بیشترین گردشگرانی که به ترکیه می‌روند اسرائیلی‌ها و روس‌ها هستند.

تأمین انرژی نیز مثال دوم است. روسیه یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی انرژی ترکیه است. با تنش‌های پیش آمده، ترکیه احتمالاً به رژیم‌صهیونیستی به چشم یک تأمین‌کننده جایگزین می‌نگرد.

ترکیه یک‌جانبه از روسیه عذرخواهی کرده‌است؛ اما این کشور خواستار عذرخواهی رسمی و پرداخت غرامت شده است. اخیراً مقامات ارشد تُرک پیشنهاد پرداخت غرامت را نیز مطرح کرده‌اند.

روسیه نیز در مقابل به شهروندان تُرک اجازه داد دوباره در این کشور کار کنند و تحریم‌هایی را که بر ترکیه اعمال کرده بود، آسانتر کرد.

این اقدامات ترکیه برای آینده این کشور بسیار حیاتی است. در حال حاضر شرایط داخلی ترکیه توجه زیادی را جلب کرده است. از آنجایی که اروپا هنوز هم برای حل بحران مهاجران به ترکیه نیاز دارد، رویکرد آشتی‌جویانه این کشور برای منطقه و جهان ضروری و مثبت است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
پوتین این اردوغان نکبت رو زیر قدمات لهش کن
آخرین اخبار