ضرورت طرح توسعه زیتون در کشور/ روغن زیتون های قاچاق در بسته بندی های رنگارنگ

مجری طرح زیتون گفت: با توجه به مقاومت زیتون در برابر شوری آب و خشکسالی لازم است که از طرح توسعه زیتون و باغداران حمایت کنیم.

رمضان ملک رودی مجری طرح زیتون و مشاور وزیر جهاد کشاوزی در گفتگو با خبرنگار  صنعت ، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به طرح توسعه زیتون اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 83 هزار هکتار باغات زیتون در 20 استان کشور شناسنامه دار هستند ، ضمن آنکه مقداری باغات زیتون در پادگان ها و مراکز دولتی وجود دارد که این ارقام از دیدگاه ما تجاری نیستند.

وی با اشاره به توسعه کشت زیتون گفت: در توسعه طرح زیتون با برخی مشکلات اعم از ناسازگاری ارقام و باغات کم بازده مواجه بودیم که خوشبختانه با اصلاح باغات و اقدامات صورت گرفته این ارقام به مرحله باردهی رسیدند.

ملک رودی ادامه داد: درحال حاضر برخی باغات قدیمی در استان های شمالی نیاز به اصلاح دارد تا عملکرد بهره وری افزایش یابد.

مجری طرح زیتون با اشاره به تشکیل کنسرسیوم بیان کرد: باتوجه به تولید مناسب و کنسرو مازاد بر نیاز مصرف داخلی، لازم است که با تشکیل کنسرسیوم زیتون،این میزان را به کشورهای همسایه روسیه، عراق، افغانستان، مالزی و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر کنیم.


 روغن زیتون های وارداتی بی کیفیت هستند

وی با اشاره به برنامه افزایش تولید روغن زیتون بیان کرد: سالانه 12 الی 15 هزارتن روغن زیتون مورد نیاز کشور است، این درحالیست که تنها 5 هزار تن روغن زیتون مورد نیاز کشور از داخل تامین می شود و برای رفع نیاز داخلی با توجه به سطح باغات بارور زیتون در کشور ،تنها لازم است که 50 درصد تولید روغن را افزایش دهیم .

مجری طرح زیتون با اشاره به واردات روغن زیتون گفت: برای واردات روغن زیتون از مجاری قانونی تعرفه درنظر گرفته شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد اما واردات از طریق مجاری غیر قانونی و قاچاق عمدتا روغن بی کیفیت است که بازار محصولات داخلی را به سبب عدم آشنایی افراد دچار مشکل کرده است.

وی در ادامه یادآور شد: روغن زیتون های بی کیفیت که عمدتا تفاله زیتون هستند از نظر استاندارد قابلیت مصرف ندارند اما با بسته بندی های شیک در سوپر مارکت ها عرضه می شوند که همواره افراد به سبب عدم آشنایی نسبت به خرید آن اقدام می نمایند. این روغن زیتون های قاچاق که به وفور به کشور وارد می شوند ارزش خوراکی ندارد، این در حالیست که در پی این واردات بی حد و حصر انگیزه باغداران نسبت به تولید زیتون کاهش می یابد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز طرح توسعه زیتون اظهار داشت: در راستای طرح توسعه زیتون همواره لازم است که دولت و مجلس سرمایه گذاران را حمایت کند و اعتبارات مورد نیاز را دراختیار افراد قرار دهد.

وی در ادامه افزود: باتوجه به خشکسالی و کم آبی حاکم بر کشور باید گفت که می بایست از طرح توسعه زیتون به سبب مقاومت زیتون به شوری و خشکی در روستاها حمایت کنیم تا باغداران انگیزه خود را در خصوص کشت این محصول از دست ندهند.

ملک رودی در پایان با اشاره به توسعه 2 هزار هکتار باغات زیتون تصریح کرد: برای توسعه سالانه هزار و 500 الی دوهزار هکتار باغات زیتون لازم است که 70 الی 100 میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در نظر بگیریم تا این طرح دچار مشکل نشود.



انتهای پیام/
















اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار