اکونومیست: پس از کودتای نافرجام ترکیه، روابط آنکارا و واشینگتن به سردی می‌گراید

به نوشته اکونومیست، مقامات ترکیه‌ای، آمریکا را مسئول کودتای نافرجام اخیر در این کشور می‌دانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه اکونومیست در مطلبی نوشت: از دهه 1960 میلادی که ژنرال‌های ترکیه‌ای در این کشور قدرت را به دست گرفتند، همواره ترکیه‌ای ها آمریکا را به مسئول بودن در خرابکاری‌ها متهم کرده اند. پس از کودتای نافرجام روز جمعه ترکیه، این روند دوباره تکرار شد. "سلیمان سویلو" – وزیر کار ترکیه – اظهار کرد آمریکا حامی برنامه کودتا برای انحلال دولت اسلام‌گرای رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – بوده است. رسانه‌های طرفدار دولت نیز مملو از تئوری‌های توطئه شده است. یکی از روزنامه‌های ترکیه نوشت افسران ارتش آمریکا در درگیری‌های این کودتا شرکت کرده اند. در گذشته، از چنین اتهاماتی به سادگی چشم‌پوشی می‌شد. اما اکنون، این اقدامات از وقوع بحران‌های فزاینده و جدی در روابط دیپلماتیک این 2 کشور خبر می‌دهند.

واکنش جان کری – وزیر امور خارجه آمریکا – در برابر این اتهامات بسیار جدی بود. وی در یک گفت و گوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود – مولود چاووش‌اوغلو – اظهار داشت اشارات به دخیل بودن آمریکا در کودتای نافرجام "کاملا نادرست بوده و برای روابط دوجانبه این دو کشور زیانبار است." جان کری در مصاحبه ای با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی به اردوغان هشدار داد به بهانه کودتا دست به سرکوب مخالفان خود نزند. وی گفت: "این اقدامات اردوغان می‌تواند چالش‌هایی اساسی را در رابطه ترکیه با ناتو، اروپا و آمریکا پدید آورد."

این در حالی است که روابط آنکارا و واشینگتن از سال 1952 که ترکیه نخستین کشوری شد که با اکثریت مسلمان به عضویت ناتو در می‌آمد،  همواره فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده است. در آن زمان، از ترکیه به عنوان یک دیوار دفاعی علیه اتحاد جماهیر شوروی استفاده می‌شد. اما امروز، ترکیه یک حائل بین اروپا و خاورمیانه‌ای است که مملو از تروریست‌ها و مهاجرها شده است. علاوه بر این، ادامه دسترسی آمریکا به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه برای پیشروی ائتلاف آمریکاییِ مبارزه علیه داعش ضروری است. اما برخی از مقامات غربی معتقدند در صورتی که تنش‌ها بین ترکیه و آمریکا افزایش یابد، آنکارا دسترسی به این پایگاه هوایی را محدود خواهد کرد.

با این حال، اشتون کارتر – وزیر دفاع آمریکا – نارضایتی خود را درباره اقدامات رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده است. در کنگره آمریکا، طرح جایگزینی پایگاه هوایی اینجرلیک با یک پایگاه دیگر در منطقه در حال قوت گرفتن است. به باور نویسنده این مطلب، ترکیه در این شرایط نیاز به روابط نزدیکتر با آمریکا دارد. این در حالی است که اردوغان دچار بدبینی شده است و اتحاد خود با غرب را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار