یاسوج؛

چالش ها و ظرفیت های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

اگرچه کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایتخت طبیعت ایران در فصول مختلف مقصد گردشگران پرشماری است اما کمبود زیرساخت های گردشگری این استان نیازمند توجه مسئولان برای رونق این صنعت پردرآمد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛این استان از معدود نقاط ایران است که مناطق طبیعی گردشگری، بناهای تاریخی و جاذبه های مردم شناسی را در خود جمع کرده است.
مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد هر ساله در فصل تابستان پذیرای هزاران مسافر گرمادیده شهر های جنوبی است که از آفتاب سوزان، بادهای گرم و شرجی های طاقت فرسا به ستوه آمده اند.
تعطیلات عید فطر امسال پارک ساحلی یاسوج در کنار نسیم روح نواز رودخانه بشار،آبشار زیبای یاسوج، پارک جنگلی یاسوج، ،تفرجگاه تنگ مهریان،تنگ گنجه ای، چشمه میشی و کوه گل سی سخت، روستای زیبای کاکان و منطقه پادنا میزبان افزون بر یک میلیون مسافر و گردشگر بود که کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده بودند.

مناطق گرمسیری این استان با جاذبه هایی چون سواحل سد کوثر، چشمه بلقیس، بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س)، سواحل رود رونه و پل تاریخی بریم در فصل های پاییز، زمستان و تا نیمه های فصل بهار مامن هزاران گردشگر ایرانی و خارجی است.

لذت گرفتن عکس یادگاری با پوشش لباس محلی زنانه و مردانه، چشیدن غذاهای محلی چون آش ماست، آش کارده و نان های محلی با بردن صنایع دستی تولیدی هنرمندان این دیار از جاذبه های گردشگری منحصر به فرد کهگیلویه و بویراحمد است که حلاوت این سفرها را شاید تا سال ها در کام مسافران ماندگار کند.

اما کمبود زیرساخت هایی مانند محل اسکان مناسب، سرویس های بهداشتی و آبخوری از گلایه های مسافران این دیار است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: سالیانه پنج هزار زائر خارجی از کشورهای کویت، عربستان، افغانستان، عراق و کشورهای اروپایی به حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در این شهرستان مشرف می شوند.

فرزین بهمنی آزاد افزود: زائران حرم بی  بی حکیمه (س) هر سال میزان بیش از یک میلیون نفر زائر است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران بیان کرد: بیشترین تعداد زایران حرم بی بی حکیمه (س) در سال جاری از استان های خوزستان، بوشهر و فارس بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: میزان اسکان گردشگران و مسافران نوروزی امسال در این استان از (25 اسفند 94 تا 14 فروردین 95)یک میلیون و 116 هزار و 369 نفر بود.

محمود باقری تصریح کرد: 295 هزار و 260 نفر از این تعداد در این مدت از جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی و فرهنگی استان دیدن کردند.

باقری یاداور شد: منطقه تفریحی و طبیعی شلال دان باشت، حرم مطهر بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در گچساران و مناظر طبیعی سرفاریاب چرام به ترتیب با حدود 40، 30 و 25 هزار نفر، اقامتگاه بیشترین تعداد مسافران در تعطیلات نوروزی امسال بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: یک میلیون و 14هزار و 500نفر در تعطیلات سه روز عید فطر امسال از جاذبه ها و مناظر طبیعی، تاریخی و مذهبی این استان دیدن کردند.

محمود باقری افزود: بیش از 432 هزار و 180 نفر نیز در هتل ها، مهمانسراها ، کمپینگ ها و مدارس استان در این مدت اسکان یافتند.

وی بیان کرد: جاذبه های توریستی و تاریخی شهرهای یاسوج، سی سخت و چرام به ترتیب بیشترین میزان گردشگر را ظرف سه روز تعطیلات عید فطر امسال داشتند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: 140 میلیارد ریال اعتبار برای افزایش زیرساخت های رفاهی حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در این شهرستان نیاز است.

فرزین بهمنی آزاد افزود: اجرای سه پل اسکان زائران،ساخت زائرسرا ، مجتمع رفاهی خدماتی و پارکینگ توقف خودرو از ابتدایی ترین نیازها برای افزایش خدمات رسانی در این مکان مقدس است.

وی اظهار کرد: طرح مطالعاتی ساخت سه پل اسکان به مساحت پنج هزار متر مربع در حرم بی بی حکیمه (س) انجام شده و برای انجام عملیات اجرایی آن حداقل 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح توسعه حرم بی بی حکیمه (س) 70 میلیارد ریال اعتبار برای تقویت زیرساخت های رفاهی این بارگاه نورانی هزینه شده است.

بهمنی آزاد احداث سه پل اسکان به مساحت دو هزار و 400 متر مربع، 80 چشمه سرویس بهداشتی، کاشی کاری شبستان ها از مهمترین طرح های اجرا شده در حرم بی بی حکیمه (س) است.

وی ساخت رواق ها و احداث گنبدی به ارتفاع 30 متر که نیمی از آن در داخل کوه واقع شده را از دیگر بخش های مهم اجرا شده طرح جامع حرم بی بی حکیمه (س) ذکر کرد.

بهمنی آزاد به مشکلات راه ارتباطی این حرم اشاره کرد و افزود: توجه ویژه به این بقعه متبرکه که سالانه میزبان بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر زائر است نیازمند همت مضاعف و همکاری دستگاه های اجرایی متولی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: این زیارتگاه در سال 1366 زیر پوشش اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی آن آغاز شد.

بهمنی آزاد افزود: عملیات طرح جامع احداث بقعه متبرکه بی بی حکیمه (ع) سال 1371 درفضایی به مساحت 12 هزار و 750 متر مربع زیربنا شروع شد.

حرم حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در 80 کیلومتری جنوب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت:زیرساخت های گردشگری این استان پاسخگوی استقبال مسافران نیست.

محمود باقری افزود: امکانات موجود پاسخگوی 20در صد از نیاز بازدیدکنندگان از جاذبه های دیدنی کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تصریح کرد: تنوع زیرساخت های اسکان از هتل های پنج ستاره تا سوئیت های ارزان قیمت نخستین نیاز توسعه گردشگری در این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد:افزایش زیرساخت های فضاهای تفریحی و فرهنگی نظیر مجموعه های رفاهی تفریحی، سینما و موزه برای پذیرایی بهتر از گردشگران نیازی های ضروری است.

باقری گفت:افزایش اعتبارات از صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی از راهکارهای تقویت زیرساخت های گردشگری در این استان است.

باقری با یادآوری این که در سال گذشته تنها 12 میلیارد ریال برای تکمیل 35 پروژه گردشگری در حال اجرای کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت، افزود: برای هر یک از طرح ها بین 300 تا 700 میلیون ریال در نظر گرفته شده است که این اعتبارها جوابگوی تکمیل این طرحها نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۱۴ منطقه نمونه گردشگری، ۱۱ روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی و چهارکمپینگ اقامتی در این استان وجود دارد.

باقری گفت: ۱۱فضای اقامتی و پذیرایی با ۲۰۷ اتاق و ۶۹۸ تخت در کهگیلویه و بویراحمد خدمات رسانی می کند.

وی تصریح کرد:کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیش از 300تفرجگاه طبیعی، حدود دو هزارو 600 اثر تاریخی، بیش از 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران است.

وی با بیان اینکه مکانهای تفریحی تنگ گنجه ای،تنگ مهریان،تنگ تامرادی،چمشه میشی،کوه گل،روستای کریک،آبشار یاسوج ،پارک ساحلی و قسمتی از مناطق سردسیری شهرستان چرام در تعطیلات عید فطر مملو از مسافران و گردشگران شد افزود: مساجد، حسینیه ها، سالن های ورزشی و پارک ها برای جبران کمبود زیرساخت ها بکار گرفته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: 10 دفتر خدمات مسافرتی این استان در دولت یازدهم راه اندازی شد.

باقری افزود: این مراکز در شهرستان های گچساران، بویراحمد، باشت،چرام و کهگلویه راه اندازی شده است.

وی اظهار کرد: با هدف معرفی هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری، گردش پول، و اجرای تورهای مسافرتی سیاحتی و زیارتی این دفاتر با مشارکت بخش خصوصی بهره برداری شده است.

وی بیان کرد: دفاتر خدمات مسافرتی در صورت دریافت مجوز می توانند در زمینه خدمات سفرهای هوایی نیز فعالیت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به این که توسعه گردشگری بهترین راهکار برای ایجاد فرصت های شغلی است افزود: واگذاری کمپینگ های گردشگری به بخش خصوصی از راهبردهای دولت برای توسعه گردشگری در این خطه است.

باقری تعداد اردوگاه های گردشگری واگذار شده به بخش خصوصی در دولت تدبیر و امید را 16 مورد ذکر کرد.

وی از برخورد با برگزار کنندگان تورهای مسافرتی غیرمجاز در این استان خبر داد و ابراز کرد: سال گذشته یک دفتر خدمات مسافرتی انجام تورهای غیرمجاز به دلیل فعالیت غیرقانونی پلمپ شد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد هم گفت: آیین ها و زندگی عشایری با جاذبه های مهم فرهنگی و طبیعی، این استان را مستعد ایجاد دهکده گردشگری عشایری و روستایی کرده است.

سید موسی خادمی روز چهارشنبه افزود: ایجاد دهکده عشایری در این استان که دارای 10 درصد جمعت عشایری کشوراست زمینه جذب هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی را فراهم می کند.

وی اظهارکرد: صنعت گردشگری یک پدیده چند وجهی و دارای ماهیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است.

خادمی ادامه داد: به علت تنوع موضوعی این صنعت نیازمند مدیریت خاص است.

وی گفت: وجود جاذبه های خاص گردشگری در کهگیلویه وبویراحمد از جمله گردشگری مذهبی، طبیعی و تاریخی ضرورت تامین زیرساخت ها در استان را دوچندان کرده است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد افزود: به علت کمبود اعتبار، بافت بزرگ تاریخی شهر دهدشت نه تنها صرفه اقتصادی برای استان نداشته بلکه به مانعی برای توسعه این شهر تبدیل شده است.

خادمی یادآور شد: برای ساماندهی بافت تاریخی شهر دهدشت بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

علاوه بر وجود 11 هزار خانوار عشایری با 70 هزار نفر جمعیت، کهگیلویه وبویراحمد دارای 283 جاذبه طبیعی، 700 اثر تاریخی و معنوی ثبت شده ، تعداد 296 امامزاده، جنگل های وسیع، چشمه سارها، رودخانه ها، قلل مرتفع و پوشیده از برف است.

کهگیلویه وبویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غرب ایران قرار دارد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.