زابل؛

اختصاص حق‌آبه زیست محیطی تالاب هامون

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از اختصاص و اجرایی شدن حق آبه زیست محیطی تالاب هامون خبر داد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اززاهدان،؛محمودی افزود: باتوجه به وزش بادهای 120 روزه سیستان، افزایش تبخیر و خشک شدن بخشی از پهنه آبی تالاب هامون که در سال آبی 95-94 آبگیری شده بود، این اداره کل درخواست تشکیل جلسه ستاد استانی احیای تالاب هامون را کرد.

وی افزود: در این جلسه مصوب شد تا مرحله اول حق آبه زیست محیطی سال 95 رهاسازی شود لاذا توسط امور آب سیستان به میزان 20 میلیون متر مکعب از ذخایر آبی چاه نیمه ها در رودخانه سیستان رهاسازی شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: این میزان آب ورودی تأثیرات قابل توجهی در تثبیت ماسه بادی‌های موجود در بستر رودهای سیستان، افضل آباد و لورگ باغ داشته و از طرفی تضمین کننده چرخه اکولوژیک تالاب خواهد بود  چرا که باعث حفظ پوشش گیاهی تالاب، کنترل بخشی از کانون‌های بحرانی ریزگردها و نجات پرندگان که اخیراً در بستر تالاب اقدام به تخم گذاری و جوجه‌ریزی کرده بودند می‌شود.
محمودی افزود: میزان حق آبه زیست محیطی تالاب هامون از محل ذخایر آبی چاه نیمه‌ها سالانه 60 میلیون متر مکعب تعیین شده و سازمان محیط زیست قصد دارد این میزان حق آبه را در چندین نوبت و در زمان بحرانی درخواست کند بدین منظور وضعیت تالاب بطور مرتب در حال رصد توسط کارشنان محیط زیست است.
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار