ارومیه,

تمايل استان هاي كشور به توسعه يافتگي يك خواست اساسي و طبيعي

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: تمایل استان های کشور برای توسعه یافتگی یک خواست اساسی و طبیعی است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، ناصر حضرتی در نشست مشترک شوراهای برنامه ریزی و توسعه استان های منطقه دو کشور که با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تبریز برگزار شد، با بیان اینکه وضعیت شاخص های توسعه در استان های مرزی کشور بویژه استان های منطقه دو مناسب نیست، افزود: ما وارث عدم توسعه، عقب ماندگی و شکاف در استان ها هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی هایی که انجام می شود شاهد مسیری بهتر برای بهبود وضعیت باشیم.

حضرتی با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی و موقعیت ژئوپلیتیک و همچنین ویژگی های نیروی انسانی دارای پتانسیلهای قابل توجهی برای استقرار در مدار توسعه و در ابعاد منطقه ای و ملی است، اظهار کرد: کم توجهی و به نوعی غفلت از ظرفیت های توسعه منطقه ای در سطح تصمیم گیران ملی و محلی، دوری استان از مرکز و همچنین درگیری و نا امنی های اوایل انقلاب و بعد از آن و نیز تنگناهای ناشی از جنگ تحمیلی فرصت های فراوانی را در گذشته از استان گرفته است.

وی به عدم توجه جدی به موضوع توازن منطقه ای پس از پایان جنگ که در واقع استمرار همان کم توجهی به توسعه متوازن و پایدار بود ، باعث عمیق تر شدن شکاف توسعه نیافتگی استان شده اشاره و اضافه کرد: با وجود اجرای چندین برنامه توسعه، اتفاق قابل توجهی در کاهش شکاف توسعه استان با استان های برخوردار صورت نگرفته است.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی ادامه داد: با استقرار دولت تدبیر و امید، احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی و در آستانه برنامه ششم توسعه کشور انتظار می رود با تدبیر، خردورزی و رویکردی معقول و نگرشی نوهمراه با قانون گرایی دستیابی به اهداف توسعه استان محقق شود.

وی گفت: برنامه ششم توسعه آذربایجان غربی ذیل سیاست های کلان برنامه و اسناد بالادست در دو سطح «سند توسعه استان» و «برنامه عملیاتی» تهیه و تدوین می شود که هم اکنون سند تفصیلی برنامه در دو گام «بررسی عملکرد گذشته و تبیین وضع موجود بخش» و «برنامه راهبردی بخش» در حال انجام است.

حضرتی با بیان اینکه تهیه طرح آمایش سرزمین در آذربایجان غربی از سال 84 آغاز و در سال 93 به پایان رسید، گفت: نتايج فاز دوم طرح، پيشران هاي توسعه استان، محورها و مراكز عمده استقرار جمعيت و فعاليتها در پهنه استان(به تفكيك شهرستان – بخش) را مشخص کرده و به عنوان بستري براي اجراي برنامه ششم توسعه مورد بهره¬برداري قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین استان آذربایجان غربی هفته آینده برای دفاع تقدیم امور برنامه ریزی، آمایش و محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می شود، افزود: طرح و دفاع و پس از آن برای تصویب نهایی به شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان عملکرد استان در زمینه واگذاری طرح های استان، اظهار کرد: از زمان ابلاغ دستورالعمل واگذاری طرح ها، آذربایجان غربی نیز همگام با سایر استانهای کشور به منظور جذب مشارکت بخش غیر دولتی در اجرای پروژه های تملک دارائیهای سرمایه ای اقدام کرده است.

حضرتی گفت: پروژه هایی که تا کنون شناسایی و درکارگروه ساماندهی استان مصوب شده اند شامل حوزه های کشاورزی، فرهنگی،آبرسانی، گردشگری و زیر ساخت صنعتی هستند که درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه ها با توجه به نوع پروژه (جدید- نیمه تمام - تکمیل شده) از صفر تا 100 متغیر بوده و ارزش ریالی مورد نیاز برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های مذکور بالغ بر 9500 میلیارد ریال برآورد شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.