اگر موهای قرمز و قهوه‌ای دارید حتما این مطلب را بخوانید

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد افرادی که دارای ژن نهفته موی قرمز و قهوه‌ای هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قراردارند.

اگر موهای قرمز و قهوه‌ای داریدحتما این مطلب را بخوانیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همیشه این باور وجود داشت که افرادی با موهای قرمز بیشتر در معرض آفتاب‌سوختگی و ابتلا به سرطان پوست قرار دارند اما دانشمندان انگلیسی بتازگی دریافته‌اند افرادی که موهای قهوه‌ای دارند نیز در معرض چنین خطری هستند.

 افرادی که دو نسخه کپی از ژنی خاص را داشته باشند، دارای موی قرمز، رنگ پوست روشن و لکه های پوستی هستند اما در برخی افراد که تنها یک نسخه کپی از این ژن را داشته باشند، موی قرمز پدید نمی‌آید و این ژن به طور نهفته در آنها وجود خواهد داشت.
 
محققان در مطالعات جدید دریافتند که به نظر می‌رسد این ژن‌های نهفته تعداد جهش‌های ژنتیکی را در تومورهای پوستی افزایش می‌دهد. جهش‌های ژنتیکی معمولا بی‌خطرند اما در مواردی، این اتفاق به طور ناگهانی، آسیب‌هایی را در فرآیند سلولی ایجاد می‌کند که ممکن است باعث بروز سرطان شود.
 
دانشمندان بر این باورند که نور فرابنفش خورشید از جمله عواملی است که خطر بروز جهش‌های ژنتیکی را در پوست سالم افراد مو قرمز افزایش می‌دهد که احتمال سرطان پوست را بالا می‌برد.
 
تنها حدود یک تا دو درصد جمعیت جهان موقرمز هستند و این تعداد، ۱۶ درصد بیماران مبتلا به ملانوما را تشکیل می‌دهند. به گفته محققان، اولین بار است که ارتباط این ژن با خطر بروز سرطان پوست به دلیل جهش‌های بیشتر اثبات شده است. در واقع، افرادی که یک نسخه از ژن موی قرمز را دارند، نسبت به بقیه افراد جامعه تعداد جهش‌های ژنتیکی بیشتری در تومورهای سرطانی دارند.
 
محققان با بررسی و تجزیه و تحلیل توالی‌های DNA در بیش از ۴۰۰ نفر به این نتایج دست یافتند. آنها در مطالعات خود دریافتند که به طور متوسط ۴۲ درصد جهش‌های تومورها که با نور خورشید مرتبط است در افراد حامل این نوع ژن دیده می‌شود. از این رو، این قبیل افراد و نیز افراد مو قرمز باید خود را از نور خورشید محفوظ نگاه دارند و از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر آن مصون بمانند.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار