بوستون گلوب: بگذارید بوئینگ هواپیماهایش را به ایران بفروشد

نشریه بوستون گلوب در گزارشی نوشت هیچ توجیهی برای توقف فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران وجود ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بوستون گلوب در گزارشی نوشت: همان افرادی که یک سال قبل در کنگره آمریکا تلاش می کردند مانع انعقاد توافق هسته ای با ایران شوند و شکست خوردند، اکنون در تلاشند یکی از بخش های کلیدی آن را از کار بیندازند. ایران در ازای اجازه کنترل بر برنامه هسته ای اش، اجازه پیدا کرد ناوگان هواپیمایی مسافربری خود را با هواپیماها و تجهیزات غربی، نوسازی کند؛ اما در حالی که بوئینگ خود را آماده می کند 80 هواپیمای جت مسافربری به ایران بفروشد، نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا، تمام تلاش خود برای توقف این قرارداد به کار بسته اند. کنگره، اخیرا طبق یک متمم قانونی، مانع از این شد که خزانه داری آمریکا و نهادهای مالی آن به این قرارداد فروش، کمک کنند و در عمل جلوی آن را گرفت.

هیچ توجیهی برای این عمل وجود ندارد. این کار فقط تلاشی برای اعلان جنگ علیه مذاکرات چندساله آمریکا، انگلیس، چین، آلمان، روسیه و اتحادیه اروپا است. 

در ادامه این گزارش آمده است: این توافق که سال قبل به امضا رسید، به هدف خود رسیده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسوول نظارت بر این توافق است، اعلام کرده که ایران، بخش اعظم سانتریفیوژهای خود که برای غنی سازی استفاده می شد را از چرخه خارج کرده و تمامی فعالیت های غنی سازی خود در تاسیسات اعلام نشده را به حالت تعلیق درآورده، 98 درصد اورانیوم غنی شده اش را از کشور خارج کرده و رآکتور آب سنگین خود در اراک را از کار انداخته است.

تیم مذاکره کننده چندجانبه، برای اطمینان از این توافق، موافقت کرد تحریم های سخت گیرانه علیه ایران و اقتصاد آن را رفع کند. در عوض، در این توافق، تعهد شد که ایران به هواپیماهای مسافربری تجاری جدیدتر، امن تر و پیشرفته تر دست پیدا کند. هم بوئینگ و هم ایرباس مشتاق ارائه قطعات و هواپیماهای خود به ایران هستند. رقم 80 فروند هواپیمایی که بوئینگ قصد دارد به ایران بفروشد، 17 میلیارد و 600 میلیون دلار است.

مخالفان این توافق در واشینگتن، که عمدتا جمهوری خواهان هستند، ادعا می کنند نیروی نظامی ایران می تواند از این هواپیماها برای جابه جایی مهمات و مسافر برای کمک به حزب الله و دولت سوریه استفاده کند. اما این هواپیماها جنگنده نیستند. نیازمندان واقعی این هواپیماهای جدید، مسافران هستند. تیم چند جانبه کشورهایی که در این توافق حضور داشتند، می دانستند که این کار مستلزم توافق است و دسترسی ایران به قطعات و هواپیماهای بوئینگ و ایرباس، به معنی تسلیم شدن در برابر جاه طلبی ایران در منطقه نیست. 

به هر جهت، آمریکا هم در انعقاد این توافق به کشورهای دیگر پیوست. اما خصومت کنگره با آن، هنوز باقی است. حالا واشینگتن است که باید سر حرفش بایستد.

مشکل اصلی در بحث و جدل های کنگره در خصوص توافق هسته ای، این است که مخالفان به چیزی به نام مصالحه، اعتقاد ندارند. طبق منطق این افراد، ایرانی ها در صورت ادامه این مخالفت شدید، پا پس  می کشند و عقب نشینی می کنند. وگرنه با چند حمله هوایی، می شود مشکل را حل کرد. 

این منطق، هیچ جایگاهی ندارد. چون ایران، تمام تاسیسات هسته ای خود را پراکنده کرده و در مقابل بمباران هوایی، مصون است. حمایت بین المللی که توافق بر آن استوار است، تا ابد طول نمی کشد. توافق با ایران باعث شد آمریکا در زمان بسیار دشواری، همه اهرم های خود را به کار ببندد.

نویسنده این مطلب در پایان نوشته است: به علاوه، مخالفان قرارداد بوئینگ، همه اصول دیپلماسی را زیر سوال برده اند. هر معامله ای، دو طرفه است؛ حتی با سرسخت ترین کشورهای خارجی هم می شود به صلحی رسید که منافع همه طرف های درگیر، حفظ شود. قرارداد بوئینگ با ایران، باید انجام شود؛ نه به این خاطر که برای آمریکا فرصت شغلی ایجاد می کند-که قطعا ایجاد می کند-بلکه چون نشان خواهد داد دولت آمریکا به تعهدات خود پایبند است و اجازه می دهد واقعیت، و نه ایدئولوژی یا امیال، سیاست های جهانی اش را تعیین کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکای شغال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۶ تير ۱۳۹۵
تف و نفرین بر دولتمردان روسیاه آمریکایی ،،لعنت خدا بر ستمگران ،،هموطنانم جانم فدای همه شما ،ما باید به توان داخلی خودمون متکی باشیم در هر موضوعی کاش مسئولین متوجه این موضوع باشند که ما میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۵ تير ۱۳۹۵
از مسولان که در آمریکا دین مسیحی دین کاتولیک دارند،اگر ما بویینگ را مسافر کشی نمی کنیم پس در فرود گاه های بین الملی نظارت داشته باشید تا متوجه شوید ما با هواپیماهای شما مسافر کشی می کونیم وهیچ وقت از هواپیمای مسافر کشی کارهای نطامی انجام نمی دهیم
من از مسولان دین دار آمریکا می خاهم ،هلی کوپتر ای به ما دهند ،تا نیروهای نظامی خود را از این شهر به شهر دیگر استان به استان دیگر حمل ونقل کونیم ،وهمین طور هلی کوپتر آتش نشانی به ما دهید
وچند ۱۰۰جنگنده پیشرفته به ما بفروشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۵ تير ۱۳۹۵
مرگ بر صهیونیسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۵ تير ۱۳۹۵
یکی باید بیاید تا توی دهن امریکا بزند نه دست دوستی دراز کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۵ تير ۱۳۹۵
ایران باید مهلت تعیین کنه و اگه اونا رعایت نکردن توافق رو بهم بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۵ تير ۱۳۹۵
عدم تعهد به برجام ، آمریکا در بین کشورهای به اصطلاح جامعه جهانی ( انگلیس خبیث ، فرانسه جنایتکار ، آلمان نوکر صهیونیزم بین الملل ، روسیه و چین ) بی اعتبار و منزوی خواهد کرد .
دنیا هم این مطلب را برای چندمین بار متوجه خواهد شد ، آمریکا در صحنه بین المللی و در دیپلماسی جهانی در اندازه هائی که ادعا می کند ، نیست !!!!!!!!!
آخه آمریکا کشوری است که با آن بشود مذاکره کرد ؟!!!!
آخه حکومت آمریکا ، اجازه مذاکره و توافق با کشورهای دنیا را دارد ؟!!!!!!
حکومت آمریکا فقط بعد ، اشغالگری و تجاوز و حمایت از حکومت های جانی جنایتکار و ضد بشری مثل رژیم صهیونیستی ، حکومت صدام ، حکومت ال سعود پلید و کودکش و جنایتکاران دیگر تاریخ را دارد !!!!!!!!
Kazakhstan
110
۲۲:۱۹ ۲۵ تير ۱۳۹۵
یکی نیت از آقای رییس جمهور بپرسه
آقای رییس جمهور دکتر روحانی آیا به آمریکا اعتماد دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فقط بله یا خیر لطفا به ملت پاسخ دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۵ تير ۱۳۹۵
مثل این بابا اصلا تو باغ نیس . آمریکا و غرب دست صلیبیاست و هیچ عهد و پیمانی رو قبول ندارن و قانونشون قانون جنگله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۵ تير ۱۳۹۵
امریکاییها مورد اطمینان نیستند فقط بلدند زر بزنن
آخرین اخبار