نیویورک تایمز: ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است اما با آمریکا در زمینه های دیگر اختلاف دارد

نیویورک تایمز در مطلبی به روابط تهران و واشینگتن پس از حصول توافق تاریخی هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: با گذشت یک سال از توافق هسته‌ای ایران، بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها درباره آینده این توافق هسته‌ای تاکنون به واقعیت نپیوسته است.

ایران ضمن رد انتظارات منتقدان سرسخت این توافق، نزدیک به 98 درصد مواد هسته‌ای خود را به خارج از این کشور منتقل کرد. ایران همچنین فعالیت هزاران سانتریفیوژ را متوقف کرده و هسته راکتور پلوتونیوم را با سیمان پر کرد. اکنون بازرسان به تاسیسات اتمی ایران رفت و آمد دارند.

اما سکوت تهران و واشینگتن درباره این دستاورد بزرگ برای طرفین، تا حدی به دلیل این است که روابط این 2 کشور غیر از مسئله توافق هسته‌ای 130 صفحه ای، در زمینه‌های دیگر بهبود پیدا نکرده است. تهران هنوز هم برای دفاع از دولت بشار اسد به سوریه نیروهای نظامی می‌فرستد. با توجه به یک قطعنامه جدید سازمان ملل متحد که از ایران می‌خواهد فعالیت‌های موشکی اش را محدود کند، این کشور آزمایش های موشکی اش را در سطح ثابتی نگاه داشته است. اما ایران در هر آزمایش، سلاح‌های قدرتمندتری را به نمایش می‌گذارد. این امر واکنش آمریکا را برانگیخته است. اما آمریکا می‌داند کشورهایی مانند چین و روسیه هرگز اجازه وضع قوانین جدید علیه ایران را نخواهند داد.

در ادامه این مطلب ادعا شده است: البته این توافق تنها به مسئله اتمی ایران اشاره کرده است که برای آمریکا یک معضل اضطراری بود. هدف از آن، حصول اطمینان از ناتوانی ایران برای ساخت یک سلاح هسته‌ای و به تعویق انداختن آن به بیش از یک سال بود. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شده بودند ایران کمتر از چند ماه با ساخت بمب اتم فاصله دارد.

حال، پس از گذشت یک سال از حصول این توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به کندی در رشد اقتصادی این کشور تاثیر گذاشته است. به همین دلیل، محبوبیت این توافق – و نیز دولت حسن روحانی -- در داخل ایران روندی نزولی را تجربه کرده است.

جان کری -- وزیر امور خارجه آمریکا – اعلام کرد ایران برای دستیابی به آتش‌بس در سوریه مشارکت کرده است. ایران همچنین تفنگداران نیروی دریایی آمریکا را به سرعت آزاد کرد. برخی ناظران این موارد را از پیامدهای مثبت توافق هسته‌ای در روابط این دو کشور می‌دانند.

در ادامه این مطلب آمده است: صحبت‌های زیادی درباره برنامه سفر جان کری به ایران پیش از اتمام عمر سیاسی دولت اوباما به میان آمده بود. این در حالی است که کری با لحنی که تفاوت زیادی با لحن خوشبینانه اش در سال گذشته داشت، اظهار کرد: "درباره این مسئله حتی فکر نیز نمی‌کنیم." وی افزود: "به خصوص در شرایطی که انتظار ایرانیان درباره تاثیرات مثبت برجام در اقتصاد این کشور به اندازه کافی برآورده نشده است، فکر نمی‌کنم آن‌ها مایل به دیدار من باشند."

برخی از مسائل امنیتی مانند توافق هسته‌ای ایران، در واشینگتن اختلافاتی را ایجاد کرده است. تمامی سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا به توافق هسته‌ای ایران رای منفی دادند. حال، پس از گذشت یک سال، مخالفت‌ها از جانب آنان ادامه دارد. مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی قانونی تصویب کرد که به موجب آن، توافق فروش 17.6 میلیارد دلاری بین ایران و شرکت هواپیماسازی آمریکایی را لغو کند.

این در حالی است که اقدامات قانونگذاران موجب نارضایتی هایی در صنعت هوایی آمریکا شده است. زیرا در صورتی که بوئینگ نتواند به ایران هواپیما بفروشد، این کشور به شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس رو خواهد آورد. همچنین لغو قرارداد بوئینگ، می‌تواند برای ایران بهانه ای قلمداد شود که آمریکا از تعهدات خود در توافق هسته‌ای سر باز زده است.

کنگره همچنین تهدید کرده است دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا را ممنوع می‌کند. این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرد هر قانونی که به نقض برجام بیانجامد را وتو خواهد کرد. مخالفان همچنین به تصمیم وزارت انرژی آمریکا مبنی بر خرید آب سنگین از ایران اعتراض کردند.

در انتهای این مطلب آمده است: هر اندازه سیاست‌ها در قبال توافق هسته‌ای ایران در آمریکا پیچیده است، در ایران اختلاف نظرهای گسترده‌تری در اینباره وجود دارد. محمد جواد ظریف – وزیر امور خارجه ایران – بارها با جان کری گفت و گوی تلفنی داشته است و به دلیل کندی در لغو تحریم‌ها به وی شکایت کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار