لرستان؛

لرستان پایگاه پلهای تاریخی کشور

مدیرکل امورپایگاه های میراث جهانی گفت: لرستان با حدود 100پل تاریخی پایگاه پله های تاریخی کشور و جهان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ فرهاد عزیزی در حاشیه بازدید از قلعه فلک الافلاک در خرم آباد اظهار داشت: پنج تا شش اثر از جمله قلعه فلک الافلاک وپل های کشکان وشاپور ازآثار تاریخی لرستان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته ومسئولان نیز باید برای ثبت جهانی آن تلاش کنند.
مدیرکل امورپایگاه های میراث جهانی گفت: گردشگران اول به دیدن آثار ثبت جهانی شده رفته براین اساس مسئولان استانی باید به فکر ثبت دره خرم آباد وقلعه فلک الافلاک باشند.
عزیزی اظهار داشت: ریزش قلعه فلک الافلاک در شرایط حاضر از اساس غلط بوده ویک اظهار نظر غیر کارشناسانه وغیر مسئولانه است و مردم ومسئولان استانی وشهرستانی باید با همکاری و هماهنگی برای آزاد سازی و ثبت جهانی این اثر تاریخی تلاش کنند.
وی با اشاره به اینکه ترک خوردگی در اثرهای تاریخی یکی از ملزومات این آثار بوده و قابل انکار نیست، افزود: با آزاد سازی حریم قلعه فلک الافلاک و ثبت جهانی این اثر تاریخی، مشکلات اعتباری برای استحکام بخشی و مرمت آن نیز حل خواهد شد.
مدیرکل پایگاه های میراث جهانی ادامه داد: طرح استحکام بخشی این اثر تاریخی در سال های گذشته توسط خبره های این فن اجرا شده ودلیل توقف این مهم نیز نبود اعتبار کافی برای اتمام بوده است.
عزیزی اضافه کرد: در حال حاضر این طرح توسط کارشناسان پایگاه قلعه فلک الافلاک در حال بررسی است تا در صورت نیاز تکمیل شود.
زمینه کمک گرفت.
وی افزود: آگاهی بخشی در جامعه برای نگهداری وحفاظت از آثار تاریخی یکی از امور مهمی در پیشبرد سازمان میراث فرهنگی در کشور بوده وهست.
مدیرکل پایگاه های میراث جهانی با اشاره به اینکه از حفاظت و مرمت آثار تاریخی در استان ها حمایت های کافی نمی شود، اظهار کرد: سنگ نبشته یکی از آثار تاریخی در سطح شهر خرم آباد بوده که در طول دوره های اخیر مورد بی مهری مسئولان شهری واستانی قرار گرفته است.
عزیزی گفت: این سنگ نبشته باید از سوی شهرداری وشورای شهر مورد حمایت قرار می گرفت و طرح حفاظت ومرمت این اثر تاریخی توسط کارشناسان در این حوزه اجرایی می شد.
وی افزود: از محل منابع ملی و استانی برای ساماندهی زیرساخت های آثار تاریخی استفاده می شود.
عزیزی درباره آمار بازدید کنندگان از پایگاه های جهانی به خصوص در ایام تعطیل اضافه کرد: امسال در ایام تعطیلات تخت جمشید ومجموع پاسارگاد نسبت به سایر آثار تاریخی بیشترین آمار بازدید کننده را داشته است.
وی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی طرح هیات امنایی شدن پایگاه ها را برای مشارکت دستگاه ها ومدیران استانی ارائه کرده که باید در قانون برنامه ششم توسعه تصویب شود زیرا با تحقق این امر مشکلات کمبود اعتبار ملی و تجهیزات لازم برای حفاظت ومرمت آثار تاریخی برطرف خواهد شد.
مدیرکل امور پایگاه های میراث جهانی گفت: برنامه ریزی جامع در مورد موضوعات پژوهشی، مدیریت، اجرا و انجام پژوهش های مستمر در خصوص مکان یا موضوع ویژه تاریخی، فرهنگی و طبیعی در حوزه هر یک از پایگاه ها در دست پیگیری است.
عزیزی افزود: این برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف کلان مجموعه پایگاه ها مطابق با ضوابط بین المللی و همچنین ضوابط کنونی و آتی سازمان میراث فرهنگی و متناسب با شرایط و نیازهای محل از جمله اهدافی است که در راستای تشکیل پایگاه ها در دست پیگیری است.
وی با تاکید براینکه برای ثبت آثار جهانی مردم نیز باید تلاش کنند، اظهار کرد: شهر یزد به عنوان یک پایلوت مهم گردشگری در سال 2017 برای ثبت در آثار جهانی معرفی شده و این مهم نیز با حمایت مردمی امکان پذیرشده است.
مدیرکل امور پایگاه های میراث جهانی اظهار کرد: مردم این شهر با استفاده از بناهای تاریخی و ساختمان های قدیمی زیرساخت های لازم را برای گردشگران در این شهر فراهم کردند.
انتهای پیام/ا
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.