سنای افغانستان اعضای کمیسیون رسیدگی به فرمان انتخاباتی را مشخص کرد

مجلس سنا در نشست امروز سه شنبه، اعضای کمیسیون مختلط روی فرمان تقنینی انتخاباتی را مشخص کرد.

اعضای کمیسیون مختلط روی فرمان انتخاباتی از سوی سنا مشخص شدندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجلس سنا برای کار روی فرمان تقنینی رییس جمهور غنی در مورد تشکیل، صلاحیت و وظایف کمیشنران انتخاباتی ۱۰عضو خود را موظف کرد تا در کمیسیون مختلط با اعضای مجلس نمایندگان روی این فرمان تصمیم بگیرند.

مولوی محی الدین منصف، محمد حسن هوتک، فرهاد سخی، عزیزه مصلح، انارکلی هنریار، حسیب الله کلیمزی، صدیقه بلخی، محمد علم ایزدیار، نجیبه حسینی و محمد حنیف حنفی از اعضای معرفی شده مجلس سنا برای کمیسیون مشترک هستند که از سوی اعضای این مجلس نیز رای تایید گرفتند.

پیش از این، برخی سناتوران می گفتند که اعضای کمیسیون مختلط باید از نظریات مجلس سنا در مورد فرمان تقنینی با دلیل و برهان در برابر اعضای که از سوی مجلس نمایندگان معرفی می شوند، دفاع کنند در غیر آن مجلس نمایندگان سرنوشت این قانون را به آرای دوثلث آن مجلس که از صلاحیت ویژه شان است خواهد کشاند.

در صورت که در کمیسیون مشترک دوطرف به توافق نرسند، مجلس نمایندگان صلاحیت ویژه دارد تا با دوثلث آرا این فرمان را تصویب کنند.

سناتوران تاکید دارند که فرمان تقنینی انتخاباتی زمینه را برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای های ولسوالی که خواست مردم افغانستان است مساعد می سازد و باید از سوی کمیسیون مشترک تصویب شود.

حکومت نیز از مجلسین شورای ملی خواسته است که هرچه زود تر سرنوشت فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد تشکیل، صلاحیت و وظایف کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی را مشخص سازد تا زمینه انتخابات فراهم گردد.

بر اساس این فرمان، کمیته گزینش کمیشنران که از ماه هااست فعالیت اش متوقف است، به کار آغاز خواهد کرد که این مساله آغاز برای اصلاحات در انتخابات بعدی خوانده می شود.

از سوی هم، مجلس نمایندگان می گوید که با گزینش اعضای کمیسیون مختلط از سوی مجلس سنا، این مجلس نیز ۱۰عضوش را به کمیسیون مختلط معرفی خواهد کرد.

براساس اصول، هرگاه قوانین مورد اختلاف دو مجلس قرار میگیرد، ابتدا مجلسی که در مورد آن ملاحظه دارد، درخواست تشکیل کمیسیون مختلط کرده و اعضایش را معرفی می کند.

عبدالروف انعامی منشی مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفت که این مجلس فردا اعضایش را به کمیسیون مختلط روی فرمان تقنینی انتخاباتی معرفی می کند و پس از آن کمیسیون به کارش آغاز خواهد کرد.

فرمان تقنینی انتخاباتی رییس جمهور پیش از این از سوی مجلس نمایندگان رد شده است اما مجلس سنا این فرمان را بنا به آنچه خواست مردم می خواند تایید کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، مجلس ، سنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.