باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تاخت و تاز آتش‌ در جنگل‌ها/ بالگردها ناجی می‌شوند؟

آتش سوزی های مکرر و گسترده در جنگل ها و مراتع کشور به میزان و حدی رسیده که سرانجام مسئولان و دستگاه های ذیربط را متقاعد کرد تا برای مهار و اطفای حریق در صورت وقوع آتش سوزی،امکانات لازم همچون بالگردها به کار گرفته شود.

تاخت و تاز آتش‌ در جنگل‌ها/ بالگردها ناجی می‌شوند؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛همواره جنگل ها به عنوان ظرفیتی ویژه و ارزشمند در عرصه زیست محیطی و منابع طبیعی کشور مطرح بوده اند.

پوشش انبوه درختان و گونه های متنوع گیاهی و زیستِ گونه های متعدد جانوری و نقش برجسته آن در اکوسیستم طبیعی ضرورت حفظ این موهبت و نعمت الهی را به عنوان یک اصل اجتناب ناپذیر مطرح می سازد.

حوادث وآتش سوزی هایی که اخیرا بخش هایی از جنگل ها را درگیر خود ساخت،در نهایت مسئولان دستگاه ها و نهادهای ذیربط را برآن داشت تا برای چاره اندیشی در خصوص ضریب افزایش امکانات،برای مقابله با حریق های احتمالی،تمهیدات و تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

توافق سازمان های جنگل ها،مراتع وآبخیزداری کشور با وزارت دفاع برای بکارگیری بالگردهای ویژه بمنظور دفع و مقابله حریق در استان ها و مناطقی که از حجم انبوهی از جنگل برخوردار هستند و مناطقی همچون نواحی زاگرس نشین از نمونه اقدامات سازنده ای به شمار می رود که البته ای کاش سالها پیش اجرای چنین اقداماتی مد نظر قرار می گرفت که در صورت تحقق این امر شاید منابع طبیعی با خسران و نابودی کمتری مواجه می شدند.

به هر ترتیب گذرگاه های سخت،فقدان محورها و جاده های دسترسی در برخی جنگل ها و وجود برخی از موانع طبیعی،الزام این امر را بیش از پیش به تصویر می کشد.

در ذیل این گزارش اجرای طرح استفاده از بالگردها در برخی از استان های کشور که از جنگل های انبوهی برخوردارند مورد بررسی قرار می گیرد.

*2هزار و 200 هکتار از جنگل های کشور طعمه حریق شد

سرهنگ قاسم سبز علی،فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری در گفت و گویی با رسانه ها با اشاره به ضرورت حفظ منابع طبیعی کشور عنوان کرد:عرصه جنگلی کشور قریب به 16 میلیون هکتار برآورد می شود که در بهار سال جاری قریب به 2 هزار و 200 هکتار از این اراضی طعمه حریق و آتش شدند.

وی با نام بردن از استان هایی همچون ایلام،فارس،کرمانشاه،کهگیلویه و بویر احمد،لرستان،کرمان،اصفهان،کردستان آذربایجان شرقی،مازندارن،گلستان،گیلان،خراسان رضوی و همدان به عنوان مناطقی که از پوشش جنگلی قابل توجهی برخوردارند گفت:در برخی از این مناطق اساسا تردد و دسترسی به مناطق بسیار سخت و دشوار به نظر می رسد که بهره گیری از بالگردها می تواند دشواری های پیش رو برای مهار حریق های احتمالی را مرتفع سازد.

سرهنگ سبزعلی می گوید:تلاش ما بر این امر استور است تا در سال جاری میزان و دامنه حریق آتش به  حداقل ممکن کاهش یابد.

استان ایلام یکی از مناطق حائز اهمیت در عرصه منابع طبیعی کشور به شمار می رود که با اختصاص 89 درصد از مساحت خود به عرصه های ملی، به استان منابع طبیعی شهره است که به دلیل عدم دسترسی آسان به مناطق جنگلی و فقدان جاده های لازم،بعضا شاهد خسارات ناشی از حریق در این خطه بوده ایم.

آنچنان که رضا احمدی،مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان ایلام عنوان کرده،از مساحت 2 میلیون هکتاری این خطه 146 هزار هکتار مرتع و 641 هزار هکتار از آن جنگل محسوب می شود.

شناسایی 157 نقطه حادثه خیز و اولویت گذاری 69 نقطه به عنوان مناطقی که در معرض خطرهای احتمالی قرار دارند و متعاقبا بهره گیری از ظرفیت های مردمی،شوراهای اسلامی ودهیاری ها و آماده سازی 70 دستگاه خودرو و 210 نیروی فعال از نمونه تدابیری بوده که در این خصوص اتخاذ شده است که یقینا با استقرار بالگردها ضریب حصول موفقیت های هر چه بیشتری افزایش می یابد.

*میانگین آتش سوزی 500 هکتاری در عرصه جنگلی استان فارس

بر اساس اطلاعات و اعداد و ارقام منتشر شده در برخی رسانه ها و جراید همچون روزنامه ایران،در سال93،بالغ بر 11 هکتار از جنگل های این منطقه دچار حریق شده اند که البته این میزان در سال ها و سنوات دیگر بصورت میانگین 500 هکتار برآورد می شود.

آنچنان که مهرزاد بوستانی،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس عنوان کرده،مقابله و دفع و اطفای حریق از ضروریاتی به شمار می رود که به دلیل آتش سوزی هایی که پیش از این تجربه شده بود و همچنین ظهور و بروز خشکسالی در این استان،از قریب به دو سال پیش با جدیت در اولویت  قرار گرفت.

اختصاص شماره تلفن1504 بصورت عمومی برای دریافت گزارشات مردمی در خصوص آتش سوزی در جنگل ها از دیگر نمونه اقدامات و تدابیری است که برای تسهیل امر اطفای حریق و پیشگیری از خسارات هر چه بیشتر در دستور کار قرار گرفته است.

*کاهش آتش سوزی و حریق در جنگل های کرمانشاه

استان کرمانشاه از دیگر مناطقی به شمار می رود که در نوع خود از جنگل های برجسته ای برخوردار است که به واقع در عرصه زیست محیطی و منابع طبیعی بسیار ارزشمند به شمار می روند.

بر اساس آمار های منتشر شده در رسانه ها و جراید،میزان حریق حادث شده در مراتع و جنگل های این خطه از کشور بصورت میانگین به کمتر از 10 هکتار رسیده است که در نوع خود موفقیت قابل توجهی به شمار می رود.

این دستاورد مطلوب نیز به مدد و مشارکت مردم محقق شده که به تعبیر مراد شیخ ویسی،مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه بعضا در هنگام وقوع حریق،پیش از مسئولان و دستگا های متولی پیشگام و پیشرو هستند.

در هر صورت اقدامات فوق از نمونه تدابیر نوید بخشی به نظر می رسد که می تواند در نوع خود ضامن مطمئنی برای حفظ جنگل ها به شمار رود و امید آن می رود به تدریج با تامین منابع مالی لازم،میزان امکانات برای مقابله با حریق های احتمالی با افزایش هر چه بیشتری همراه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار