شینزو آبه از پیروزی در انتخابات پارلمانی ژاپن خبر داد

نخست وزیر ژاپن ادعا کرد حزب مطبوعش در انتخابات مجلس سنای این کشور به پیروزی رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن ادعا کرد در انتخابات مجلس سنای این کشور به پیروزی رسیده است و این پیروزی برنامه‌های وی را برای تعدیل قانون اساسی صلح طلبانه این کشور تقویت خواهد کرد. 

رای دهندگان ژاپنی به رغم عملکرد اقتصادی نه چندان درخشان دولت آبه، در انتخابات دیروز، جایگاه حزب لیبرال دموکرات آبه و متحدان آن را در کنترل بیش از نیمی از کرسی‌های مجلس سنا تقویت کردند. 

تحلیلگران می‌گویند شینزو آبه با توجه به کسب حمایت احزاب ملی گرای کوچک، احتمالا از آرای لازم به منظور پیشبرد برنامه‌های خود در برطرف کردن ممنوعیت اقدامات جنگی نظامیان ژاپنی بهره‌مند خواه شد. 

آبه شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی بی‌اس گفت: «از اینکه موفق شدیم بیش از نیمی از کرسیهای سنا را کسب کنیم راضی هستم.» 

در قانون اساسی ژاپن که مفاد آن پس از جنگ جهانی دوم از سوی نیروهای اشغالگر آمریکایی تحمیل شد، توسل به حملات نظامی برای حل مناقشات بین المللی ممنوع شده است. این مفاد در میان آحاد مردم ژاپن از محبوبیت زیادی برخوردار است ولی برخی چهره‌های راستگرا مانند شینزو آبه این بند‌ها را در قانون اساسی قدیمی و منسوخ شده می‌دانند. 

نتایج اولیه شمار آرای انتخابات نشان می‌دهد حزب لیبرال دموکرات و احزاب متحد آن هم اکنون کنترل بیش از نیمی از پارلمان - دست کم ۱۴۷ کرسی را در مجلس سنا در اختیار دارند. 
آبه با جلب حمایت برخی احزاب حاشیه‌ای که آن‌ها نیز از اصلاح قانون اساسی حمایت می‌کنند، ‌می تواند اکثریت دو- سومی مورد نیاز در دو مجلس ژاپن را برای پیشبرد برنامه اصلاحات مد نظر خود به دست آورد. 

روزنامه محافظه کار یومیوری چاپ توکیو، قدرت گرفتن بلوک طرفدار اصلاح قانون اساسی را یک پیشرفت توصیف کرد لیکن درباره هرگونه چشم انداز تغییرات در آینده هشدار داد. 

یومیوری نوشت: «سخن گفتن از پیشنهاد اصلاح قانون اساسی در این شرایط هنوز زود است؛ زیرا دیدگاه‌ها درباره برخی بازنگری‌ها میان احزاب مختلف بسیار متفاوت است.» 

نخست وزیر ژاپن در طول دوران تبلیغات انتخاباتی ضمن کم اهمیت جلوه دادن برنامه‌های خود برای اصلاح قانون اساسی، ‌ترجیح داد بیشتر تمرکز خود را بر مدیریت اقتصاد ژاپن متمرکز سازد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار