زنجان؛

نوغان داری صنعتی رو به رشد در زنجان

صنعت پرورش کرم ابریشم یک صنعت قدیمی درایران است که دراستان زنجان درسال های گذشته ازرونق خوبی برخوردار بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان چین خواستگاه ابریشم است اما می گویند در عهد صفوی نوغانداران ایران سالانه 3 هزار تن الیاف ابریشم تولید می کردند.

از آنجا که ابریشم در بافت تابلو فرش ها،البسه،شمد،دستمال، روسری، و پرده های فاخر کاربرد داره یک کالای پرطرفدار محسوب می شه اما واردات بی حساب و کتاب پیله به کشور یکی از عمده دلایلی بود که در گذشته این صنعت را تحت الشعاع قرار داده بود و همچنین رکود این حرفه ی پر زرق و برق را به دنبال داشت.

معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر در استان زنجان فقط در شهرستان طارم تولید پیله ی کرم ابریشم انجام می شود.

رستمخانی افزود: نوغان داری دراستان زنجان درسال های گذشته رونق داشته وپرورش دهندگان در زنجان وطارم وماهنشان دراین زمینه فعالیت داشتند امادرچندسال اخیربه دلیل کاهش قیمت پیله کرم ابریشم وصنایع نساجی این صنعت دراستان ما از رونق افتاده بود.

وی خاطر نشان کرد که :دراین زمینه رایزنی هایی باشرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران که امروزه باعنوان مرکز توسعه ی نوغان داری ایران اداره می شود داشتیم.

هرجا نوغان است توتستان ها نیز رونق دارند.

معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به این که هزار اصله نهال توت در بین بهره برداران توزیع شده است گفت: استان زنجان با وجود این که یکی از قطب های نساجی کشور می باشد اما هیچ صنایعی که در زمینه ابریشم فعالیت کند ندارد.

گفتنی است که جهاد کشاورزی برای استفاده ی بهینه از سالن های پرورش کرم ابریشم طرح ابتکاری را اجرا کرده است.

کارشناس نوغانداری شهرستان طارم گفت: برای اینکه پرورش پیله ابریشم فقط در سه ماهه اول سال صورت میگیرد بهره برداران در نه ماهه ی بعدی سال به پرورش قارچ خوراکی مشغول میشوند تا از تجهیزات و سالن استفاده ی بهینه کنند.

بدقی کارشناس نوغانداری شهرستان طارم نیز می گوید: در بحث اقتصاد مقاومتی این شغل فرصت مناسبی را فراهم می کند تا به سایر کشورها در تولید نخ ابریشم و سایر فراورده های پیله ی ابریشم وابسته نباشیم.

اما در پایان می توان گفت که نوغان داری هم تولید ثروت ملی به حساب می رود و هم احیاء یک صنعت قدیمی که توجه به ان موجب رونق اقتصادی خانواده ها می شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.