مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور؛

معاملات جو دامی در بورس کالا رونق چشمگیری می کند

معاملات جو دامی در هفته گذشته با رونق بیشتری نسبت به قبل انجام شده است و امید می رود که رونق در این معاملات همچنان ادامه داشته باشد.

احمد اباذری مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور در گفتگو با خبرنگار  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این مطلب گفت: در هفته های اخير جلساتی برای مجاب کردن بازارسازها و ورود آنها به معاملات جو دامی در بورس کالای ایران انجام شد و به این ترتیب در هفته گذشته شاهد افزایش حجم معاملات جو بودیم.

وی در ادامه افزود: دولت برای تزریق منابع مالی به بازار سرمایه اقدام به ایجاد صندوق هایی کرده که این بازارسازها مجاب شدند تا با قیمت میانگین 710 تومان جو دامی بخرند و از این رو شاهد افزایش حجم معاملات جو در بورس كالا بودیم.

وي همچنین در خصوص پرداخت مابه التفاوت خرید جو دامی به کشاورزان توسط دولت گفت: دولت به جهاد کشاورزی در این خصوص تکلیف کرده است که از طریق تسهیلات بانکی مابه التفاوت نرخ را به کشاورزان پرداخت کند كه در صورت تحقق اين امر، مشكلي براي پرداخت مابه التفاوت باقی نمی ماند.

مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اینکه معاملات جو دامی با رقابت اندکی نیز همراه بوده است، خاطر نشان کرد: در هفته های گذشته شاهد کاهش نرخ جهانی جو بودیم و موانع تعرفه ای نیز برای واردات جو ایجاد شد، اما رونق معاملات را شاهد نبودیم اما پیش بینی می کنیم که رونق هر چه بیشتر معاملات در راه باشد.

وی در ادامه گفت: جو هندی 600 تومان و جو فرانسوی و آلمانی نیز 630 تومان در بازار پیشنهاد می شد و به این ترتیب سبب می شد تا خریداران راغب به خرید جو داخلی نباشند.

مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: به این ترتیب جلساتی در جهاد کشاورزی برگزار شد و به منظور حمایت از تولید و کشاورز ایرانی، ثبت سفارش جو وارداتی با ارز مبادله ای لغو شد و این موضوع سبب شد تا قیمت جو وارداتی در مقطعی از زمان افزایش یابد اما رفته رفته قيمت ها متعادل شده و محصول ايراني هم با استقبال روبه رو شده است.

وی تاکید کرد: البته هنوز برخی از محموله هایی که قبلا ثبت سفارش شده بودند و یا اینکه در راه بودند، با قیمت هایی ارزان تر از داخلی عرضه می شود، ولی با این حال با اتمام جوهای وارداتی ثبت سفارش شده با قیمت ارز مبادله ای احتمالا روند معاملات جو داخلی بهتر از پیش شود.

در ادامه حسین نعمتی رئیس هئیت مدیره اتحادیه سراسری دامداران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه همه ساله خرید تضمینی جو و ذرت از سوی دولت انجام می شود، اظهار داشت : امسال قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی جو یک هزار و 27 ریال است، این درحالیست که محصول به قیمت 730 تومان در بورس کالا به فروش می رسد .

وی با اشاره به واردات تعرفه جو گفت: با توجه به شرایط فعلی و مشکلات دامداران در فروش شیر و گوشت حذف ارز مبادله ای و اعمال تعرفه واردات و عرضه جو در بورس ضربه مهلکی به پیکر دامداران است.

نعمتی ادامه داد: قیمت جو در مقایسه با نرخ های جهانی بالاتر است که این نرخ به نفع کشاورزان نیست چرا که تنها دلخوشی دامداران قیمت مناسب نهاده بوده که ادامه این روند به تعطیلی دامداری ها ختم خواهد شد.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه سراسری دامداران با اشاره به نرخ جو در بنادر شمالی بیان کرد: تا قبل از اجرای این سیاست نرخ هر کیلو جو در بنادر شمالی 640 تومان بوده که با اجرای این امر نرخ جو به 716 تومان رسیده است ضمن آنکه قیمت هر کیلو ذرت نیز 250 تومان افزایش یافته است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.