کرمانشاه؛

45 درصد عوامل مرگ ومیر بیماری های قلب و عروقی است

یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: قلب جوان و سالم قلبی است که علاوه بر داشتن ماهیچه قوی، رگ تنگی نداشته باشد و دریچه های آن نیز به خوبی کار کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ پروفسور معصومعلی معصومی گفت: در این شرایط فرد در هر سنی هم که قرار داشته باشد از نظر ما قلب جوان و سالمی دارد.

معصومی افزود: جوانی و پیری قلب نه بر اساس سن فرد، بلکه با توجه به عملکرد آن، قدرت انقباضی و عملکرد دریچه‌ها و باز بودن رگ‌های آن سنجش می‌شود.

وی در خصوص راهکارهای جوان ماندن قلب، گفت: در ابتدای تولد هر فرد هیچ عامل تهدید کننده و خطرسازی برای قلب او وجود ندارد، اما به مرور این سبک زندگی و شرایط محیطی است که می‌تواند تهدیدکننده سلامت قلب باشد و در صورت کنترل عوامل تهدید کننده سلامت قلب، می‌توان حتی در سنین بالا هم قلب جوان و سالم داشت.

معصومی تغذیه نامناسب، عدم تحرک، مصرف دخانیات، استرس و کم خوابی را از جمله عوامل تهدیدکننده و خطرساز سلامت قلب عنوان کرد و افزود: علاوه بر اینها چاقی واضافه وزن و بویژه چاقی شکمی نیز عامل جدی تهدید کننده سلامت قلب است.

وی تصریح کرد: با افزایش سن اختلال چربی در بدن بیشتر شده و قدرت تصفیه سازی بدن پایین می‌آید و همین امر زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

وی مصرف دخانیات را هم یکی از فاکتورهای تهدید کننده سلامت قلب عنوان کرد و افزود: سیگار و بویژه قلیان لایه داخلی رگ‌ها را خراب کرده.

معصومی فشارخون را نیز یکی دیگر از عوامل خطرساز برای قلب عنوان کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر نیمی از جمعیت بالای 50 سال کشور فشار خون دارند که بیشتر آنها نیز از بیماری خود بی اطلاعند و این امر زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی رافراهم کرده است.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق افزود: متاسفانه در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی 45 درصد عوامل مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهند که این امر توجه جدی جامعه و مسئولین را می‌طلبد.

معصومی اظهار کرد: بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی چنانچه بتوان سه فاکتور تحرک، فشار خون و مصرف سیگار را کنترل کرد، می‌توان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را تا سال 2025 به یک چهارم کاهش داد.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، درصد ، بیماری ، قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.