در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

جزئیات برنامه های کتابخوانی تابستانه کانون پرورش فکری/ ادامه برپایی طرح سخن

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در راستای بالا بردن علاقه این قشر به کتابخوانی، برنامه های متنوعی چون معرفی کتاب، بحث و گفتگو و ... پیرامون کتاب برگزار می کند.

رضا قمرزاده معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون فعالیت‌های تابستانه این نهاد گفت: ما در کانون در زمینه ادبی؛ فعالیت های معرفی کتاب، بحث و گفتگو، تحقیق و پژوهش و درست خوانی کتاب را در طرح تابستانه خواهیم داشت. همچنین، برگزاری نشست های تخصصی، برگزاری دوره آموزشی برای مربی ها، رونمایی از کتاب های جدید، جلسات ملاقات با شعرا، اردوهای کتاب خوان های برتر، انجام بازدید از مراحل چاپ و انتشار، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برگزاری کلاس های مشاعره، تقدیر از مربیان و اعضای کتابخوانی، همایش کتابخوانی والدین، برگزاری کارگاه های کتاب سازی و تاسیس انجمن های کتابخوانی از دیگر برنامه های کانون هستند.

وی درباره روند آشناسازی کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابخوانی از سوی کانون اظهار داشت: امانت دهی کتاب که گام اول از فرآیند کتاب خوانی در کانون است در واقع آسانترین و زیباترین گام برای آغاز حرکت های متعدد و تشویق کودکان به کتاب خوانی است، به این شکل که در ابتدا مربی به اعضا روخوانی و روان خوانی را آموزش می دهد. سپس  در ارتباط با آن به بحث و گفتگو و تبادل نظر با آنها می پردازد. پس از امانت گیری کتاب، فعالیت های مرتبط دیگر به شکل های فرهنگی و هنری انجام می شود مثلا از کودکان خواسته می شود در ارتباط با کتابی که خوانده اند نقاشی یا مجسمه سازی کنند.

معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره کتاب های منتشر شده کانون اظهار داشت: با تفاهم نامه ای که بین آموزش پرورش و کانون صورت گرفت سال گذشته 50 هزار جلد کتاب در سطح مدارس توزیع شد. امسال 28 عنوان کتاب در چاپ اول و 66 عنوان کتاب در تجدید چاپ منتشر شده اند . از طرفی بخش شورای کتاب در کمیته ای، کتاب های سایر انتشارات را بررسی کرده و اگر مورد قبول و مناسب باشند خریداری کرده و در مراکز توزیع خواهند کرد.
 
 وی با اشاره به فعالیت های متنوع کانون در استان‌های مختلف ابراز داشت: برای مثال "طرح سخن" در تهران با هدف توسعه سواد خواندن در دانش آموزان انجام می گیرد. به این شکل که بچه ها بصورت استنباطی کتاب می خوانند ، از آنها بر اساس کتابی که مطالعه کرده اند سوالاتی پرسیده می شود و آنها پاسخ می دهند. در همین طرح مسابقات کتابخوانی نیز انجام می شود.

قمر زاده در ارتباط با امکانات کانون برای کودکان با شرایط خاص گفت: مراکز فراگیری در کانون وجود دارند که ویژه افراد خاص همچون نابینایان و یا ناشنوایان است.در این مراکز که کتاب های صوتی و کتابهایی با خط بریل در آنها موجود است ، مربیان متخصص به کودکان نابینا و ناشنوا آموزش می دهند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.