تبریز؛

اجرای طرح تقلیل آب چاه های کشاورزی در مرند

مدیر امور آب منطقه ای شهرستان مرند از اجرای طرح تقلیل 234 حلقه آب چاه کشاورزی در سطح شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمدی گفت : با توجه به اینکه منابع آب های زیرزمینی شهرستان مرند طی 32 سال گذشته به علت برداشت های اضافی از چاه های کشاورزی توسط کشاورزان با کاهش 17 متری عمق آب روبه رو است جهت جلوگیری از پیشرفت این مقدار از اواخر سال گذشته با مصوبه کار گروه حفاظت از منابع آبی ، طرح ساماندهی و تقلیل برداشت آب در 234 حلقه آب چاه کشاورزی صورت گرفته است.

محمدی علت اصلی اضافه برداشت آب از چاه های کشاورزی را کوتاهی مسئولین در خصوص بازرسی از میزان برداشت آنان عنوان کردو گفت : به دلیل عدم تطابق تجهیزات استفاده شده در خصوص برداشت آب در چاه های کشاورزی با تجهیزات نوشته و صادر شده پروانه برداشت اکنون شاهد برداشت دو برابری از این چاه ها هستیم.

مدیر امور آب منطقه ای شهرستان مرند گفت : در پروانه های صادر شده جهت برداشت آب از چاه های کشاورزی سالانه 2 هزار مترمکعب بر ساعت مجوز برداشت آب صادر شده است در حالی که تا سال گذشته و قبل از اجرای این طرح کشاورزان با افزایش دو برابری برداشت آب سالانه 4 هزار متر مکعب بر ساعت آب از این چاه ها برداشت می کردند.

محمدی در ادامه گفت : در سال جاری با اقدامات انجام گرفته در خصوص تقلیل برداشت آب از چاه های کشاورزی 32 میلیون متر مکعب آب در زمینه کشاورزی صرفه جویی شده است که پیش بینی می شود با اتمام این طرح تا دو ماه آینده این میزان به 46 میلیون متر مکعب برسد.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی مرند از اجرای طرح سیستم های آبیاری نوین در 6 حلقه چاه آب کشاورزی در طی سال جاری خبر داد.

رحیم زاده با بیان اینکه اغلب کشاورزان با آبیاری سنتی باغات و مزارع خود باعث هدر روی آب می شوند گفت : سازمان جهاد کشاورزی مرند با هدف اجرایی کردن طرح آبیاری نوین در تمامی باغات و مزارع این شهرستان با تقبل 85 درصد از هزینه های اجرایی طرح آبیاری قطره ای از کشاورزان در این خصوص حمایت می کند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.